gragru 0 Postad 9 Juli , 2012 Jag har ett mycket märkligt problem. Min båt och motor går betydligt mer långsamt än förra året, och ännu mer långsamt än förra motorn. Köpte båt med utombordare, en Uttern 495 HT och en 40hk Yamaha 2-takt med kort rigg, Den gick som ett spjut och jag var nog uppe i 25 knop som bäst. Sedan havererade motorn och jag köpte en begangnad motor, en Mariner 40hk, 2-takt med lång rigg. Körde med denna förrförra säsongen och kunde nog komma upp i 18 knop. Eftersom båten ska ha kort rigg så byggde jag upp akterspegeln så kavitationsplattan ligger i höjd med båtens botten. Förra säsongen kunde jag dock med stor ansträngning komma upp i 16 knop. I år tog vi én tur, och plötsligt var det näst intill omöjligt att komma upp över 10 knop. Tänkte att skotten kanske var vattenfyllda, eftersom båten ser ut att ligga lite lågt jämfört med samma båt jag sett på bild, men där var det snustorrt. Har tiltat motorn i olika vinklar, utan framgång. När jag gasar på motorn så sprutar det mer vatten, men hastigheten ökar marginellt. Motorn är inlämnad på verkstad varje år, över vintern, och servas och förvaras. Är det någon som har nån teori på vad det kan bero på? Tacksam för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 9 Juli , 2012 kolla propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 9 Juli , 2012 Som jonten skriver, kolla ifall propellern slirar i navet. Om motorn varvar upp utan att det går fortare så är det den mest troliga orsaken (ifall båten gått snabbare tidigare med samma propeller). Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 190 Postad 10 Juli , 2012 Jag tar för givet att du gör rent båtens botten varje vintern. Annars kolla havstulpaner och annat som gillar båtbottnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gragru 0 Postad 10 Juli , 2012 Tack för alla svar. Nu har jag skruvat bort propellern. Kan man för handkraft märka om propellern slirar? Jag provade med skiftnyckel och en bult, men kunde knappt rubba navet. Det sviktade lite bara. Kanske behövs det betydligt starkare krafter för att rubba ett slirande nav? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 10 Juli , 2012 Enklaste sättet att kolla ett slirande nav är att göra motstående markeringar på huben och på propellern. Sen kör man och ser till att problemen uppstår. När man stannat är det lätt att se ifall markeringarna har flyttat på sig i förhållande till varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 190 Postad 10 Juli , 2012 Du har väl inte samma vridmoment i armarna (inte ens med en skiftnyckel) som en 40 hk motorn på höga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gragru 0 Postad 11 Juli , 2012 Glädjande nyheter. Jag har precis forsat fram i dryga 20 knop. Det var som ni trodde, propellern slirade. Efter att ha köpt en ny så går nu båten som den gjorde för tre år sedan. Stort tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 11 Juli , 2012 Gött, kul att det löste såpass enkelt, även om det kostade en slant. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser