Gå till innehåll
måndag 09 juni 2025
SaraStoffe

Vattenskadad mahognyinredning

Rekommendera Poster

Hej!

Så här ner inredningen ut efter att luckan stått öppen en vinter och det var en hel del vatten stående i båten.

Jag och min sambo har precis köpt denna segelbåt (King Cruiser 29) och vi vill gärna ha tips på hur vi ska få inredningen att bli som ny.

Ska vi slipa sen lacka eller ska man ta loss de och sätta ditt helt nytt?

De är troligen inte plywood då det känns massivt och är ca 10mm tjockt.

Vi är tacksamma för alla tips vi kan få.

post-10022417-1394237141,2908_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild till på vattenskada på BB sida av taket mot garderoben.

post-10022417-1394237141,367_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte är plywood så har ni tur då det är mycket enklare att få ordning på. Montera ur allt, slipa ned lacken, och så mycket av trät som behövs, med excentermaskin, betsa* och slutbehandla med olja eller fernissa.

*Bets är bra för att utjämna ev. nyansskillnader.

Om det är plywood (vilket jag tror är sannolikt) så är första momentet mycket svårare. Det är mycket riskfyllt att slipa bort lacken och det går inte att slipa ned till friskt trä. Jag har fixat dålig plywood genom att försiktigt värma bort det mesta av fernissan med värmepistol och sedan lägga på färgborttagare. Det fungerade men var väldigt omständligt. Nyansskillnader ordnades med oxalsyra (för mörka partier) och best (för ljusa).

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har jobbat en del med träinredning och skulle vilja påstack att detta inte går att få riktigt bra, dock skulle jag prova att slipa lätt både på den dåliga ytan som den bra och betsat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey, tack för era svar.

Båten är från 1974 var det vanligt att man slängde in plywood då?

Om jag montera ner allt, gör exakta kopior på det med ny plywood och sen slänger in det igen då?

Jag är ju ingen finsnickare så det kanske är svårare än jag tror men jag vill gärna slippa det.. hur får man reda på om det är pkywood eller gediget  trä?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är med 99,9 % säkerhet plyfa, kolla genom att försöka komma åt en råyta, ta bort en kantlist t.ex eller skruva bort handtaget som syns på bild, är det ljusare trä innanför så är det plyfa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey.

Då ska jag kolla det. Men borde inte träet har fått bubblor eller kännas ihåligt om det stått i vatten?

Om det visar sig vara plywood så är det lättast att byta ut allt eller?

Tack för dina snabba svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det plyfa hade jag personligen valt att byta ut, kostar en liten slant men går ganska fort eftersom mallarna redan finns, sen är det naturligtvis Danish Oil som gäller som ytbehandling, men det kan ni vänta med till vinteruppläggningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla kanterna om det är pluwood eller massivt trä. Allra lättast är att måla inredningen om du inte kan få fason på inredningen. Annars kan man nytillverka, men det är svårt och mycket dyrt. Det kan gå att fanéra om den, men det är också svårt att få snyggt och utan bubblor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måla är ju ett alternativ.

Jag får ta och kolla upp allt detta.

tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måla känns för mig som sista utvägen...men då ska sägas att för mig är båtar lite likställt med träkänsla, även om det är plastbåtar.

En mellanväg skulle ju kunna vara att måla en jämnbred rand över de skadade kanterna och fräscha upp de stora ytorna...det ser ut som att skadorna är begränsade till träskivornas periferier (heter det så?). På så sätt bevaras mycket av träkänslan och bara skadorna döljs.

Mvh
Fred

Senast ändrad av Flintstone | 27 juni 2012 | 21:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Penselmålar man delarna mot durken i en brunaktig kulör som liknar den övriga inredningen tänker man faktiskt inte så mycket på att den är målad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...