Gå till innehåll
söndag 10 augusti 2025
Jonas478

Batterier, vilka fylla på dest vatten, avluftning?

Rekommendera Poster

Vi upptäckte under midsommarhelgen att ett förbrukningsbatteri är slut.Installationen är traditionell med ett startbatteri, skiljerelä och 2 förbrukningsbatterier. Det förbrukningsbatteri som verkar OK köpte jag 2009, märke Tudor Nautica Freeline/Marine 115 Ah. Det trasiga batteriet borde jag nog ha fyllt på destilerat vatten, ser nu att nivån är några millimeter under Minimum i alla sex cellerna.

Jag skulle vilka ha underhållsfria batterier, ett bekymmer mindre. Har 2 frågor innan jag köper ett nytt förbrukningsbatteri:

1.  När jag nu läser på om batterier så ser jag att det på Tudors sajt står Batteriet
levereras med en nippel och slang för central avluftning av gaser. om Tudor Nautica Freeline/Marine. Är detta något jag borde ha gjort, i så fall när och varför?

2. Om det försvinner gaser, då kanske batteriet även behöver påfyllning av destillerat vatten? På Tudor Nautica Freeline/Marine finns inga skruvlock, men kanske går det att bända av plastlisten som går längst mitten på ovansidan av batteriet och fylla på vatten? Hur vet jag om ett batteri inte behöver påfyllning av destillerat vatten? Måste det vara AGM eller GEL för att vara underhållsfritt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga ett kan jag inte svara på då jag aldrig har kopplat på dessa slangar, det är heller knappast orsaken till problemet, endast för att leda bort knallgas vid överladdning.

Ja du kan försiktigt bryta upp det du kallar plastlisten så kommer du att kunna fylla på vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att när Tudor skriver för central avluftning av gaser så menar de passiv avluftning. Det handlar alltså inte om att ägaren behöver göra någon aktiv avluftning utan endast att batteriet avluftar sig själv genom nippeln och slangen. Slangen kan (bör?) man dra ut i fria luften för att knallgasen inte ska samlas i taket på ett eventuellt slutet utrymme.

När det gäller underhållsfria batterier så tror jag man kan säga att ifall det skvalpar om batteriet när man vickar på det så behöver de ibland fyllas på och om det inte skvalpar så är det underhållsfritt eftersom syran är uppbunden i gelé eller andra tekniker.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba svar :)

På min båt har batterilådans lock en glipa på några milimeter i framkant (dålig passform) så där borde gaserna försvinna ut i motorrummet (diesel).

Verkar lite dumt att Tudor gör batterier som det inte syns hur man fyller på destillerat vatten (inga synliga lock), åtminstone blev jag vilseledd när jag köpte batteriet, trodde att det inte behövdes på batterier utan skruvlock till cellerna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gått på precis samma maja, jag fyllde mina första gången nu innan sjösättning, behövde fylla på 1,5 liter sammanlagt i 5 batterier. Fick bara ett ryck och skulle kolla om dom verkligen inte gick att fylla på och bände loss locket och samtliga celler var torrlagda i överkant någon mm. Men det verkar som om dom har återhämtat sig efter en körning med avsulfatering eller recond kanske det heter på C-teken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slangen kan (bör?) man dra ut i fria luften för att knallgasen inte ska samlas i taket på ett eventuellt slutet utrymme.

När jag bytte batterier i helgen så upptäckte jag att det faktiskt finns en avluftning redan från min batterilåda. En drygt 2 cm tjock veckad slang som går från överkanten på batterilådan snett upp mot babordsidan där det sitter diverse avluftningar (dieseltank, spis, septitank).

Så jag ska provar att dra den smalare plastslang som följer med batterierna dit (först måste jag löda fast en ända på ena huvudkabeln till förbrukningsbatterierna, som lossnade (!) när jag höll på att skruva fast polklämman...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...