Gå till innehåll
tisdag 06 maj 2025
heading

Trasig varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Vattnet rinner ut underifrån på beredaren så fort vattenpumpen slås på så systemet får inget vatten alls. Ca 40 liter i kölsvinet ganska snabbt! Söndefruset? Inga slangar eller ledningar skadade som man kan se. Glykol i allt i vintras. Liknar totalras eller hur?

Någon som vet var man kan köpa en Attwood varmvattenberedare 110 volt? Utom Ebay förstås.
Tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du någon ventil så Du kan stänga ute matningen till  VV-beredaren. I såna fall kan Du i alla fall använda KV-systemet och enbart använda KV-kranarna så det inte går baklänges till beredaren.

Stängt avtappningen till beredaren?

Utgår från att det är en rostfri burk till beredaren. Klä av ev. isolering och se efter var det läcker. Kan vara en spricka i burken men kan också vara en gängad anslutning som gått åt pipan.

Är det en spricka går den säkert att laga. Är det en gängtätning eller en ventil som gett upp går den att byta.

En annan sak kan vara säkerhetsventilen men den bör Du kunna se om det är där den läcker.  Där finns även en utloppsledning från denna. Kolla om det kommer vatten från den. Stänger inte säkerhetsventilen vid max pumptryck får Du byta säkerhetsventilen. Har Du någon elpatron som är gängad i burken? Kan ju också vara en orsak.

Sen beror det på om beredaren är så gammal så det inte är värt att offra tid och pengar på den. Det är ju Du själv som får ta ställning till det. 

Såg att Du hade haft glykol i allt. Du bör inte ha haft det på färskvattensidan om Du använder det i hushållet. I såna fall får Du skölja det ordentligt!!! En del glykolsorter är giftiga.

Lite tips på vägen!

/Moltas.

Senast ändrad av moltas | 24 juni 2012 | 20:14

Senast ändrad av moltas | 24 juni 2012 | 20:16

Senast ändrad av moltas | 24 juni 2012 | 21:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det inte jag som var trådskaparen, men jag hade exakt samma fel när jag satte på min vattenpump i våras.

Jag stängde först kranen som man tömmer systemet men lik f**banna läckte det under beredaren. Lösningen var en tryckventil som satt högre upp på tanken, den var öppen (för att kunna tömma systemet).

Det kanske var samma sak för trådskapare.

NiB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kanske det var....men det blir lite knepigt att man skall börja gissa varför trådar markeras lösta.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för  alla tips. Jag insåg att det redan fanns en tråd i ämnet samt  lite förfrågningar i båtkretsar så var den allmänna meningen att min vv berederfa var så att säga ett lost case som man inte borde offra så mycket tid på. Jag förbikopplar kv och tar bort burken. Skall dock kolla om det verkar reparabelt eller inte. Den är 6 år. Har även hittat en återförsäljare av Attwood på nätet.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför köpa en 110V beredare igen? På sikt vill man ju bli av med 110V förbrukarna

Köp en 220V och ta ström innan omvandlaren bara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Captain hur menar du då? Vv beredaren är ju en integrerad del av strömkretsen ombord och styrs från huvudpanelen för landström? Du får det att låta väldigt lätt?   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Attwood brukar rosta sönder i botten på beredaren. Dock finns det Attwood som är rostfria men installers sällan av någon båttillverkare. De brukar väl hålla typ 10år, sedan börjar helvetet med läckage.

Bara slänga den och köp en riktig. Håller med Kaptenen köp en 220 i rostfritt. Så behöver du inte bekrymra dig mer om denna.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Attwood brukar rosta sönder i botten på beredaren. Dock finns det Attwood som är rostfria men installers sällan av någon båttillverkare. De brukar väl hålla typ 10år, sedan börjar helvetet med läckage.

Bara slänga den och köp en riktig. Håller med Kaptenen köp en 220 i rostfritt. Så behöver du inte bekrymra dig mer om denna.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...