Gå till innehåll
måndag 27 oktober 2025
Mambo

Bra böcker om sjöliv?

Rekommendera Poster

Jag brukar varje sommar, under båtsemestern, läsa några bra och gärna spännande böcker som handlar om sjöliv och äventyr, långfärder eller strapatser till sjöss. Det kan vara bra så att man får lite distans till sina egna båtfärder (-det finns alltid dom som har det värre).

Har ni några bra förslag på vad som kan införskaffas till denna säsong? Tänk på att en bok som läses i båten gärna ska vara ganska liten i formatet -dom där stora fina böckerna som man har hemma på vardagsrumsbordet är jobbiga att hantera i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har ju sina laster. 

Förutom att jag är periodare, med en vit period just nu - det är alltså böcker och att läsa det handlar om, utifall nån trodde nåt annat - så kan jag inte låta bli att segla på Sail on line

Har precis gått en tävling runt en av de Holländska öarna vilket fick mig att tänka på en bok som heter  Sandbankarnas gåta

Det är alltid trevligt att bifoga en länk till boken ifråga, så man ser omslag mm, men det blev inte som jag tänkt. Men du får hålla till godo - det är kanske något annat som passar. wink

http://www.bengtabrahamsson.se/bengt-abrahamsson-s-home-page-1/Home/ett-och-annat/nautica

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klassiker som Melvin, (Moby Dick) Conrad (mörkets hjärta, mannen i akter hytten mfl) och nu senast Mark Twain - Huckleberry Finn är alltid rätt.

Men var är den riktiga kaptenen av Maria Ingerup är inte fel den heller liskom Från Sluss till sluss - på franska kanalser  av Catharina och Tommy Grünbaumom du vill ha ngt nyare.  Å andra sidan så är nog min favorti när det gäller floder och kanaler  Flodfarare  från 1977 avJan Sundfeldt, Bengt af Geijerstam. Berättelsen om en resa från stockholm vi a Rhen och Donau till svarta havet. 

Däremot så ska du akta dig för att ta med ngt av Lars Hässler.

- tack nu har jag kvintesensen till nästa inlägg på min blogg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är något av Lars Hässler så farlig att ta med ombord?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

därför att karln är  knappt skrivkunnig och skittråkig att läsa.

Inte minst hans revidering av Pamela Sisman-Bittermans Sailing to the far horizon/mot söderhavet är en bok som bör undvikas eftersom han tagit bort (nästan)alla roliga detaljer som finns i originalet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Böcker av Hässler är alltså inte farliga att ha ombord, bara dåligt skrivna och skittråkiga enligt din subjektiva bedömning.

Själv har jag inga synpunkter på hans böcker. Fast man blir ju nyfiken. Man kanske skulle ta och läsa några av dem. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några volymer som passar för såväl regniga som soliga dagar är inte fel att packa ned i sjösäcken. Sommarens maritima boktips är en blandning av nytt och gammalt. Det som inte finns att köpa kanske går att hitta på biblioteket. Och för den som saknar båt lär de fungera även i hängmattor, husbil eller annorstädes. Vi börjar med de äldsta.

Läs mer på Myra(b)loggen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...