Grodhavsseglarn 0 Postad 10 Juni , 2012 Jag har haft en gammal fin Cresent 4hk hängandes i garaget i 20 år. Jag har torkat ur förgasaren och hällt i ny soppa.Efter detta gick den igång nästan direkt och det funkade fint att dra på gas efter att ha slagit av choken. Sen dör den efter en halvminut. Efter diverse trixande med choke och gaspådrag så går den igång i ett par sekunder igen och dör sedan. Detta kan man upprepa hur många gånger som helst utan att den går ordentligt. Efter att ha fått kallna startar den alltid på 3:e draget och går sedan fint en halv minut igen innan den åter dör osv. Jag stoppat ner den i en vattenfylld soptunna. Luftskruven är öppen. Vad kan det vara för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 10 Juni , 2012 Kolla om du kan få den att gå något längre genom att spruta in bensin (helst oljeblandad) eller den startgas i insuget. Går den längre är det bränslefel, annars sntagligen tändning. Låt den inte gå på ren bensin eller startgas. Den får ingen smöjning då. Antar att den är luftkyls. så det skall vara API TC olja inte TCW3. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 072 Postad 10 Juni , 2012 Har du kollat att luftskruven verkligen släpper in luft ? Hålet i skruvarna tätnar ibland. Prova utan tanklock för att utesluta ett enkelt fel innan du börjar riva för mycket. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 10 Juni , 2012 Vad jag kan läsa på nätet är TC-W3 allldeles utmärkt till gamla motorer och blandar sig väl med bensinen vilket inte alltid de gamle oljorna gjorde. Min första utombordare var en 5Hkr Archimedes , samma som crescent 5 och från 71. Efter några år började den lägga av efter en stund pga att den var på väg att nypa. Det visade sig vara sot i kannringarna av gamla sortens 2 taktsolja . Efter rensning av spåren gick motorn bra igen. Och kör på TC-W3 så slipper du kanske problemet i fortsättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodhavsseglarn 0 Postad 10 Juni , 2012 Tack frö svar ! Det är API TC olja jag använder. Men när motor användes senast för många år sedan var det säkert något helt annat. Motorn sparkar igång på stuberten med en puff startgas i luftintagen och dör sedan omdelbums. Jag antar att det innebär att tändningen verkar funka. Att köra utan tanklock gör ingen skillnad och jag har även nu provblåst luftskruven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 10 Juni , 2012 Du beskrev att den startade och sedan dog. Min tanke var att du skulle kolla om det går att hålla liv i motorn något längre med lite bensin/startgas. Om så är fallet kan du utgå ifrån att felet sitter på bränslesidan. Tändsystemet är identiskt med samtida mopeder, så det bör gå att få tag på delar. Sök på Stefa så hittar du enlång tråd om en 5 hk med tändproblem. Om nu detta skulle bli aktuellt att kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodhavsseglarn 0 Postad 14 Juni , 2012 Tack för alla tips Den sparkar till rejält efter en puff startgas i luftintaget. Så det verkar finnas tändning. Jag riggade då en liten plastflaska direkt på soppaslangen till förgasaren och sen gick den ! Misstänkt bov i dramat är bensinkranen. Efter att ha dissekerat den så visar det sig att den har en lång pinne som med filter som stack in i tanken som såg allmänt eländig ut. Att hitta en ny kran var inte lätt. Jag har fått tag i en som dock saknar genomskinlig kopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser