Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Tess

Koppla solcell, regulator och batteri

Rekommendera Poster

Hej.

Ska skaffa en 51W Naps solcell samt en Naps NC5 regulator som jag ska koppla mot batterier i båten. Vet dock ej hur. Kanske någon kan bistå med hjälp. Till saken hör att jag i dagsläget har en huvudströmbrytare med lägena Off, 1, all och 2. Har idag bara 2batterier (1 start och en förbrukning) men tänker ansluta ett batteri till. Tänker koppla det tredje batteriet efter det andra, plus till plus och minus till minus. Är det rätt?

Sedan till frågan om hur jag ska koppla regulatorn mot batterierna. Ska den kopplas direkt mot batteri 2 eller 3 eller till huvudströmbrytaren? Elle på annat sätt? Tacksam för hjälp i frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det extra förbrukarbatteriet kopplar du mycket riktigt till och - till - eller parallellkoppla dom som det så fint heter. Solpanelens regulator kopplar du in till ett av förbrukarbatteriernas och -.



Senast ändrad av tompelompe | 01 juni 2012 | 14:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en säkring på tex 10A mellan regulatorn och batteriet.  Säkringen skall sitta så nära batteriet som möjligt. Är avsedd för att skydda ledningen till regulatorn och socellspanelen.



Senast ändrad av toaen | 01 juni 2012 | 12:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

hade samma typ av koppling som dig med två batterier, Jag gjorde då så här....
Köpte ett startbaeeri som jag kopplade till generator och startmotor. Kopplade sena kabel (50kvmm) till ett skiljerelä (Biltema) och sedan vidare till en förbrukningsbank med två paralellekopplade  (lpus till pluss och minus till minus) batterier. Från det ena av dessa pol går kabel via huvubrytarens läge 1 till säkringspanelen och till all 12V förbrukning. 
Dessutom har jag kopplat följande direkt på förbrukarbaken med egen säkring(utan att gå via huvudbrytare):
- Nivåvakt i motorrummet
- Länspumparna

Till förbrukarbatteriena (ett av dom kopplar jag också 220V laddaren samt solcellsregulatorn. Dessa laddar således bara förbrukarbaken. Startbatteriet får sin laddning via generatorn och kan aldrig tömmas helt tack vare reläet.

Hoppas detta gav lite vägledning

mvh

L-G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har ett startbatteri och två förbrukningsbatterier. Dessa går till två separata huvudströmbrytare. 

När jag frågade i båtaffären kring hur jag skulle koppla in solpanelen för att ladda förbrukarbatterierna så sade de att jag skulle koppla från på regulatorn till till det ena batteriet och från - på regulatorn till - på det andra batteriet.

Det ena batteriet har alltså en kabel från regulatorn och det andra en kabel - från regulatorn.

 

Är detta korrekt kopplat?

 

mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett eller hört om den kopplingen vid laddning av batterierna, däremot när man ska koppla till förbrukarna så kan man ta från ena batteriet och - från det andra batteriet eller det sista batteriet om man har fler än två batterier parallellkopplade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt ok att koppla på det första batteriet och - på det sista vid fler batteri parallellt.Kan bli jämnare fördelning på laddningen. Fast det fungerar att koppla bara på det ena batteriet också.

Det som är viktigt är att man avsäkrar alla klena ledare som ansluts direkt på batteriet, typ länspump solcell batteriladdare. Jag har även min värmare på den säkringsdosan. Det är inte fel inte fel att förutom huvudströmbrytaren ha en säkring på kabeln till en stora elcentralen också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en ganska vanlig koppling och som jag har sett rekommenderas på flera ställen. Orsaken är att man då laddar diagonalt genom förbrukarbanken vilket ger jämnare laddning -sägs det.

Jag har gjort så själv då det inte är något merjobb att koppla så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jadå. Det är spänningsstyrt. Så länge generatorn levererar normal spänning vid gång drygt 13V så kopplar relät ihop förbrukningsbanken och startbatterie och alt laddast. När spänningen sjunker (exvis motorn på tomgång eller avstängd) kopplar relät bort förbrukarna från startbatteriet.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha ordentlig laddning på dina förbrukningsbatterier finns en regulator som både tar generator och solcell. Det hela är beskrivet på

http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/elsystem/ctek-dc-dc-laddare-2872354

Då ska man inte ha någon separat regulator för solcellen. Den kostar lite mer men man får 20-30% mer laddning i sina förbrukningsbatterier och detta förlänger även livslängden på batterierna.

post-10017613-1394237105,5916_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...