Gå till innehåll
söndag 07 september 2025
HenrikC

Ev båtköp

Rekommendera Poster

Vi  funderade på att testa båtlivet lite så jag kollade runt och sprang på en Windy 24 -77 med en AQAD40b som gått 750 timmar med ett 280 duopropp drev. Båtens skick i övrigt är bra men det som jag funderar lite över är motorn. Vågar man köpa eftsom motorn har ju några år på nacken och mina mek kunskaper är ganska blygsamma.Finns alla reservdelar att få tag i? Båtens topp fart skall vara ca 38 knop och march 20-22 knop, båten väger ca 2 ton, vad kan man räkna med för bränsleförbrukning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ad 40 b är en turbodiesel med intercooler, 165 hk. 750 timmar är ingenting på en sån motor även om den är gammal. Delar finns det fortfarande bra tillgång till. Det är ju en motor som var förekommande i volvo lastbilar förut. Jag har en likadan motor i min Coronet 24 family och den går hur bra som helst. Det är ingen modern motor utan en gammal 6.a som håller länge så länge man sköter den och inte belastar den på varv. Däremot kan du glömma 38 knop , det måste vara lögn. På min 24 fotare marshar jag ca 22 topp ca 26-27. Kolla så att motorn varvar så nära 3600 varv som möjligt vid full gas. Marschfart ligger vid ca 3000 varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...