neubert 52 Postad 20 Maj , 2012 Bäst att varna då det blev lite mycke text.... När jag skulle köra ur glykolen i våras så fick jag inte igång motorn med startbatteriet, kändes som om det laddat ur under vintern (75Ah). Kopplade ihop med förbrukningsbanken (200Ah) och motorn hostade igång. Fick göra likadant vid när jag la i henne i sjön. Kopplade över solpanelen på starbatteriet, lät det stå ca 2v och provade en start vid bryggan och motorn gick igång men det var på det berömda så jag tänkte väl att batteriet var slut men tog hem det för att prova ladda upp det med min c-tek laddare. Efter 2 timmar var batteriet klart tyckte c-tek vilket jag tyckte var märkligt så jag lät batteriet vila några dygn för att sedan kontrollmäta volten och till min förvåning hade jag 12,74V, m.a.o fulladdat! Ner i båten igen, provade igen men mitt startbatteri ett annat som jag lånat men med samma resultat. Började kolla kablar för jag bytte ut alla grövre kablar som hade med batteriet att göra för 2 år sen (70mm2 överallt) men hade missat en 35mm2 mellan brytare och minus på motorn. Den var svart då den inte var förtennad så jag bytte ut den med till en 50mm2, förtennad kabel och pressade på nya kabelskor. När jag vred startnyckeln efter det så lät det som den första sekunden som om den inte skulle orka men sen kom den igång och startade men då hade jag motorluckan öppen och såg att det rök till från startmotorn. Stängde av och konstaterade att solenoiden var väldigt varm och polen där till startmotorn är ansluten var så varm så brickor och mutter såg glödgad ut. Plockade hem startmotorn idag och mätte upp från solenoiden till kolen i starmotorn och där har jag inge motstånd (ohm) eller att den skulle se skadad ut på nått sätt för det var en tanke då motorn startade när jag ökade ampere styrkan i batteribanken (koppla ihop förbrukningen med start) Så strömförsörjningen är OK, plussen till solenoiden samt minus till blocket är OK men hur vet man att solenoiden är OK?? Är det normalt att den ska bli så varm? /Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 20 Maj , 2012 Glömde tillägga att sista startförsöket så klickade det bara innan jag tog bort startmotorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 21 Maj , 2012 Det blev en ny startmotor... Kortis i linningarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser