Gå till innehåll
onsdag 28 maj 2025
mrplasma

Montera reglage på Yamarin 4210 ss-2005

Rekommendera Poster

Tänkte montera gasreglage på nämnd båt och började fundera på hur man skruvar fast den? Ska man köra med moteringsskruv eller? Kan ju inte komma åt att använda skruv och mutter. Dock kan man kanske göra ett hål så man kan föra in hande och sedan montera en passande lucka.

Senast ändrad av mrplasma | 18 maj 2012 | 21:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en äldre version på denna båt, 415 Big Fish. Reglaget sitter med vanliga träkruv rätt i sidan på min. Det sitter nämligen en tjock plyfabit inplastad där reglaget ska sitta så det sitter som berget med träskruv. OM din båt inte har plyfabiten, det lär du ju märka när du borrar, så ta upp ett hål som sen täcks av reglaget o limma dit plyfabitar på insidan av laminatet med epoxi där skruvarna hamnar. Ditt reglage på 64an är för övrigt monterat med denna metod..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! Smart som tusan! Jasså du har en lillasyster du oxå:-) Vet du vad det är för skillnad på 4210 SS och 4210 SL? Vet att tidiga 4210 har inte samma inredning som S. Bara lite nyfiken, men kan det vara så att L är längre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, tre båtar i flottan är lagom tycker jag ;-) Lite kul att vi båda har två likadana båtar. Just detta skrovet har Yamarin byggt i många versioner sen 80-talet och det finns ju fortfarande med i modellprogrammet. Känner dock inte till alla men på Yamarins hemsida finns det uppgifter på gamla båtar så du kan säkert kolla upp det där. Fantastisk liten båt, går som tåget med sitt 16 graders skrov. Här är en bild på min, nu vill jag se din ;-)

post-26269-1394237072,4515_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länk till gamla Yamariner, hittar dock vare sej 4210SS eller 4210SL. Här heter de bara 4210 eller 4210S. S-modellen verkar mest lik min men med de nya färgerna och med rostfria beslag isf aluminium som på min från 1992. 4210 verkar ha en betydligt enklare innerline. Verkar oxå som skrovet utgått i år, 42 som den hette på slutet finns inte med på hemsidan längre..

http://yamarin.com/Documents/vanhat mallit pdf/YAMARIN_HISTORIIKKI_web1.pdf

Senast ändrad av jarb | 19 maj 2012 | 17:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlade lite och hittade 4210SS och SL. De har samma mått som min men inte samma balla botten utan nån platt/rundbottnad variant. Som sagt 16 graders V är mycket på en 14-fotare och dessutom har den skida som ett riktigt racerbåtsskrov, egentligen ett mer avancerat skrov än på 64an. Har en 30a på min och det räcker till 29 knop, så äckligt nära 30 att jag kände mej tvungen att hissa motorn o beställa stålpropp. Skulle va kul o testa med en Yamaha 70CES som är en kortriggad 70 hästare. Kunde man få upp hela båten på skidan skulle det nog bära iväg rejält :-)

Senast ändrad av jarb | 19 maj 2012 | 18:11

post-26269-1394237072,6825_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Jag har bara 2 båtar! Det stämmer att min är mer rundbottnad och jag har tyvärr ej räcken på min. Det går att eftermontera och jag får se om jag orkar göra det. Var ner förra helgen till Helsingfors och köpte båten, 19,5 tim 153 mil. Priset var helt rätt :-) hela paketet är från 2005.

Dock vill jag inte höra några gliringar ang. motorn....jaja det är en Tohatsu 18 hk. :-)

Har monterat gasreglage idag och det stämde precis som du sa Jarb! Det var en ingjuten träfiberskiva bakom plasten. Har inte en orginal pulpet, men den får duga som den är. Tänkte dra kablar inne i skrovsidan, men samma sak där...orkade inte i år.

Ser också att 42 har utgått från sortimentet i år :-( Den hette 42 open sista åren.

Funderar om L står för några cm längre? Det står på sidan på min Yamarin 4210 SS. Har också bara hittat 4210 S.

Din Yamarin tål mera motor än min som har max 20 hk. Har din självläns? Det har denna och var en betydande anledning varför jag valde denna! Och givetvis att det är en Yamarin! :-)

Varför funkar det inte att ladda över bilder med MAC???? angry

Senast ändrad av mrplasma | 19 maj 2012 | 18:35

Senast ändrad av mrplasma | 19 maj 2012 | 19:08

Senast ändrad av mrplasma | 19 maj 2012 | 19:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall byta botten färg till mörkplå i år, men sedan tänkte jag slipa ner och måla vitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix, ingen vanlig passiv självläns på denna. Istället är det ett hål i durken så vattnet rinner ner i dubbelbotten och där sitter en nivåstyrd länspump. Har renoverat o modifiert båten i vinter o jag var inte helt förtjust i detta eftersom pumpen aldrig kan suga riktigt torrt. Eftersom kölsvinet är förbundet med akterstuven så innebär det att det alltid är en fuktig miljö även i stuven. Satte därför en dyvika i hålet i durken så nu kan jag välja om jag vill utnytja automatlänsen eller ösa båten på vanligt vis. Blir väl att jag kör pluggat när jag använder båten o tar ur den om man vet att båten blir liggande utan tillsyn ett tag.

Ser mycket trevlig ut men det är ju lite synd med botten, Yamarin är ju kända för sina fina skrov och jag visste faktiskt inte att man ens gjort båtar med roddbåtsskrov. Bestämde mej för just en sån här båt och att det skulle va med 30 kusar för dessa har oftast oxå bara 20 eller 25 hästar. Så när denna dök upp köpte jag den på telefon, skicka bilder sa jag o ser det hyfsat ut tar jag den. När jag sen kunde hämta den en vecka senare visade den sej va mycket finare i verkligheten än på bilderna. Hade bara gått i insjöar och det var nästan så jag tyckte båten ryckte till av obehag första gången den fick smaka på salta havet :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska inte ge dej några gliringar för 18 hästar men va hette den sa du....? Det finns två sorters utombordare - Yamaha osså dom som inte heter Yamaha :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm.. Är man proppnörd så är man.. Idag trillade den här lilla PowerTech'en in.. Om man behöver stålpropp på en 14 fots styris..? Förmodligen inte men den är ju så söt :-)

post-26269-1394237097,7281_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Det var coolt! Spännande höra om det blev bra! Jag har föresten sjösatt lillen och lyckades komma upp i 21 knop med 2 pers! :-) Till saken hör att jag är en bra bit över 100 kg strecket. Båten går riktigt bra och den hade en viss Yamarin känsla i sitt uppträdande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra fart med bara 18 hästar.. Provkörning imorn! Får se om den tar henne över 30 knop men mest hoppas jag att det ökade greppet ska råda bot på galloperingstendenserna vid höga trimlägen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara kört den en gång i dåligt väder men fick bara 29,3 knop. Behöver hissa mer men kommer inte högre utan nya hål. Dom har borrat lite knas så jag kan spela mellan 2 cm under botten upp till 1 cm över. På 1 cm över greppar även alupropparna och den här hugger ju grymt. Tyvärr ligger hela cuppen på stävlyft så galopperingstendenserna i låga planingsfarter blev snarare värre. Även det borde mer hiss råda bot på. Men det blir ett vinterprojekt att borra om akterspegeln..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...