Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
Rbkandreas

b20 biltopp

Rekommendera Poster

Hej!

Håller just nu på med att konvertera en bil b20 till en aq130, men jag har fastnat på en grej.

Hur ska man sätta igen dom två uttagen i framkant på toppen? Alltså dom som går till vatten pumpen på bilmodelen.

Är det bara och lämna in och få det svetsat eller kan man göra något själv åt de?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur grova är de här hålen? Hur tjockt är godset där? Har bara tittat närmare på redan marina B20-toppar...

Då jag pluggat kylvattenledningar av andra orsaker (efter att ha tagit bort värmepaketet) gängade vi hålen invändigt och skruvade i en bult (med gängtätning). Det var nån koppling då man bara stoppade i ett rör med en O-ring.

Om det är kopplingar för att sätta på en slang med slangklämma kan man kanske bara sätta en kort slangstump mellan de två hålen. Går även ta en slangbit till varje hål och enkelt täppa till i andra änden med bult slangklämma. En lagom stor bult för att skruva in i slangen blir tvärtätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hålen är ca 19.5mm och 11.5mm i diameter. Godset är ganska tjockt så det går att gänga, prövade att gänga en m12 i det lilla hålet men gängerna blev för klena. Och jag har inte större gängtappar.

I den tråden du länkade till står det att man kan ta en rörgänga(?) var får man tag i en sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En rörmokare kan säkert hjälpa dig att gänga hålen med en passande rörgänga, ev. får han borra upp hålen något för att det ska stämma. Han kan även fixa rörproppar att skruva i så att det blir tätt.

Annars så är kanske den andra metoden enklare för en hemmafixare; montera ett vinkeljärn med några av vattenpumpens hål längst fram på blocket och täta med en packning mot topplocket.

Senast ändrad av Stefan_L | 16 maj 2012 | 12:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir någon form av plattjärn men packningsmaterial jag kommer använda. Skriver i tråden hur det går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag meckat klart dock har jag inte startat motorn än men det kommer.

Det lilla hålet gängade jag med en M14 och kapade av skallen på en skruv och gjorde spår i den så man kan skrva ner den. Och på med gängtätning.

Det stora hålet kunde jag inte gänga, så jag gjorde en bit plåt av 2mm syrefast rostfri plåt som jag täckte båda hålen med och en packning imellan.

Lägger ut bilder på hur det ser ut.

post-10018568-1394237128,6525_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...