Gå till innehåll
torsdag 08 maj 2025
jensthecaptain

Hör UPP! Promillegräns för seglingsbåtar som är max 10 m!

Rekommendera Poster

Hej GOTT FOLK !

jag och några kollegar satt och diskuterade den nya Alkohollagen på sjön som är 0.2

MEN ..

Ringde till Sjöräddningsverket och ställde frågan: Vad är promillegränsen för en segelbåt som är max 10 meter. Då fick jag til svar:

Är båten under 10 meter så finns det ingen direkt promillegräns (om du inte är kanonfull),

Däremot ska du kunna uppvisa att du klarar av att hantera båten. MEN , har du tex då glömt att

tända lantärnor eller annat viktigt, kan du dömmas under 0.2 .

------

Frågan är , när jag ser detta utrag: gäller om fartyget antingen kan framföras med en

hastighet av minst 15 knop. spräcker då regeln och det blir 0.2 ? 

-------

Se resterande fortsättning av utdraget:

Den nedre promillegräns som infördes för sjöfylleri den 1 juni 2010 gäller om fartyget

antingen kan framföras med en hastighet av minst 15 knop eller har ett skrov med en största

längd av minst 10 meter. Uppfylls inget av dessa kriterier gäller de gamla reglerna, som

återfinns oförändrade i Sjölagen (19994:1009) 20 kap 4 § st 2. Där antas man kunna fullgöra

sin uppgift på ett betryggande sätt, vilket innebär en bedömning av status och framförandet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså kan man plocka vem som helst.

Man hävdar bara något om att man inte verkade klara av båten och plockar de med 0,5 promille i segelbåtar under 10 meter.

Med dagens straffskala så blir det skitdyrt.

Rättssamhälle på topp. Kriminalisera vanligt folk och skit i de verkligen kriminella. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ju som om det inte finns någon som reglerar hur mycket alkohol man får ha i blodet när man framför såna båtar som jag har. Då kan jag ju fortsätta att ha den berusningsgrad som jag alltid brukar ha när jag är på sjön wink

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941009.htm

Sjölagen (1994:1009) 20 kap

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.
   För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt. Lag (2010:297).
5 § Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om
1. gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
2. gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel,
3. den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra har varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller
4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. Lag (2010:297).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycker denna lag om max 10 meter och 15 knop verkar en aning suddigt, lag text är så kompicerad och svårläst. men jag har en monark 540 som är ca:6 m . och då funderar jag på de där jag läste om 15 knop .  Killen på sjöräddningen sa iaf att en båt med max 10 m gäller inte 0.2 , (förutsatt att man kan hantera båten osv. ).. hmmmmmmm . 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. MOTORDRIFT reagerade jag på, 

om man har en segelbåt på 6 meter med en 5 hk motor kan man vell inte komma upp i 15 knop med bara motorn ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur svårt kan det vara? över 10 meter eller över 15knop, passeras någon av dessa gränser så gäller 0,2. det sorgliga med lagen är att den inte gäller alla båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men käre crabfish. Detta är ju det GAMLA lagen, dvs den som var fullt tillräcklig och som gjorde att 0,2-lagen inte behövdes enligt bl a dig. Du vet, den från den gamla goda tiden. Är den inte bra nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten är över tio meter och/eller går att få upp till 15 knop för motor finns en tydlig gräns, max 0,2 promille alkohol i blodet. Sedan är det sjöfylla. För alla andra båtar gäller fortfarande gamla lagen, vilket betyder att under 1,0 promille (gränsen för grov sjöfylla) är det en bedömningsfråga från fall till fall hur berusad du anses vara. Bedömningen görs av den personen som stoppar och griper dig, t ex en sjöpolis eller kustbevakare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar mannen ! så en monark 540 ,6 m lång  5hk utombordare borde man klara sig om man tar någon pilsner och drar cecilia lind på guran ? i solnedgång ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du lägger till först. Annars finns det inga garantier. Skulle du smälla på grund, eller glömma lanternorna i solnedgången kan du faktiskt åka dit om du har riktig otur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du kan du inte böter. Enda är om du kommer över 1 promille så finns det risk för grovt sjöfylleri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar du tar några pilsner och drar cecilia lind på guran i solnedgången åker du nog fast för förargeväckande beteende. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om jag nu mot allt sunt och förnuft och mot bättre vetande ränner upp på grund spik nykter, vad gäller då? Sjunker båten och kan jag dömas för grundlagsbrott?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att  man ränner upp på grund spik nykter - det är väl ingen ovanligt. Det har hänt mig ett flertal gånger de senaste 50 åren. Efter som jag var nykter kommer jag dessutom ihåg alla gångerna. Om inte exakt När, så i varje fall Var och Hur. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte klappa mig på huvudet också när du ändå är i farten?

Översittarfasoner. Du får det ytterligar då du har svårt att ta till dig fakta.

Vid undersökning av 400 fall till sjöss där alkohol varit inblandad har man inte funnit en enda där föraren haft under 1 promille.

citat

Vi har gått igenom 400 rättsfall från de senaste 20 åren och vi kan konstatera att det inte skett en alkoholrellaterad olycka med mindre än 1 promille. Faran ligger alltså i grovt sjöfylleri och inte bland de grupper båtförare som nu kriminaliserats i sverige. Se www.båtfolket.se

Men nu ska vi inte blanda upp tråden med sådant utan hålla oss till att de som inte innefattas av nya lagen ändå kan gripas.

För vadå, om de inte utgör någon fara?

Sjukt att kriminalisera vanligt folk när det redan finns så mycket kriminalitet som man inte orkar ta hand om men som verkligen är problem.

Tjuvar som stjäl våra båtar och motorer. Var är KBV när många av oss tvingas gå vakt på bryggor för att försöka förhindra brott?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...