Gå till innehåll
onsdag 03 september 2025
Leakim

Batteri som laddar ur sig, vatten i mellanskrovet

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Yamarin 53 BR som jag är jättenöjd med. Men har ett par problem: I mellan skrovet dvs i kölsvinet kommer det in vatten som jag tappar ur genom dyvikan. Det är för mycket för att vara kondens utan kommer antagligen in från sittbrunn vars självläns fungerar. Batteriet verkar ladda ur sig trots att huvudströmbrytaren är avstängd. När jag laddar så beter sig laddcykeln normalt och inga indikationer på fel. Någon som kan ha några ideer? Båten är av 2010 års modell med en Yamaha F100 -10 Leakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Vad gäller vatten i mellanskrovet så hade jag det på min styrpulpetare (Yamarin) när den var ny. När jag frågade återförsäljaren frågade han om jag låg med aktern ut mot vågorna. Jo, det gjorde jag ju. Det visade sig då att det var genomföringarna till kablarna i motorbrunnen som släppte in lite vatten när vågor slog in mot akterspegeln. Lätt fixat med lite Sika.

Vad gäller ditt problem med batteriet kan jag bara tipsa om att skaffa/låna en tångamperemeter och kolla vad det är som drar ström trots att strömbrytaren är avslagen. Börja från batteriet och mät dig utåt de olika källorna.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tångamperemeter vete f-n om den är tillräckligt känslig för att mäta småströmmar som drar ur batteriet.

Slå av huvudbrytaren och ge dig på jakt i ditt elsystem med en 12V glödlamps testmejsel var du fortfarande har spänning. Använd Inte en voltmeter, den är är för känslig och kan ge falskt utslag på krypspäning som inte spelar någon roll.

Följ kablar från batteriet som inte passerar huvudbrytaren.

12V system är tyvärr oftast meckiga och gjorda av icke-elektriker. Bara leta på. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du orginalstartspärren eller ett söksystem så ligger dessa och drar om motorn inte är kopplad på huvudbrytaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...