jstck 0 Postad 30 April , 2012 I min båt sitter en uråldrig (senmedeltida) logg. Den saknar dock givare, och jag skulle gärna, om det överhuvudtaget är möjligt, få igång den. Vet någon vad jag ska ha för givare till den, och var man kan få tag i en? Ja, jag vet att det är mycket bättre med en modern GPS-logg, men jag har redan en GPS som visar både hastighet och kurs. Den här är ganska snygg i sin ålderdomighet, och är en prydlig centerpiece i instrumentpanelen. Så länge den överhuvudtaget rör sig i någon sorts relation till båten, så är jag inte så brydd om hur exakt den visar. Det är alltså en VDO Sumlog enligt framsidan. På baksidan ser det ut som att man ska koppla in nåt roterande (en wire) i ett litet fyrkantigt hål i mitten. Märkningen på baksidan säger VDO Made in Germany, 04/2/4, SW, W63 och 11.68 (samt en jordsymbol). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 30 April , 2012 Bild på baksidan. Anslutningarna upptill är till belysningen. De två skruvarna på sidorna är båda förbundna med chassit (den ena har en jordsymbol). Vet inte riktigt vad de är bra till, glödlampan har ju båda anslutningarna på skruvplint och resten av instrumentet verkar ju vara helt mekaniskt. I mitten av den stora gängade delen sticker en mässingsgrej upp, och i den finns ett litet fyrkantigt hål (en kvadrat med typ 3mm sida) som jag antar ska roteras av en wire. Senast ändrad av jstck | 30 april 2012 | 23:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 April , 2012 Tackel & Tåg http://www.tackel-skeppshandel.nu/ sök på sumlogg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Maj , 2012 Givarna ser, med lite fantasi, ut som växelhuset på utombordare med en skedda och en propeller med vridna blad. Dessa nytillverkas inte längre så du är hänvisad till beg.marknaden. Dock blir de ovanligare och ovanligare eftersom de är väldigt utsatta för förstörande krafter (undervattensstockar, lyftslingar, uppallningsmatriel etc etc) så hittar du någon så gäller det att slå till även om de kostar en slant. Observera att du ska ha en givare med vit propeller. De gröna är för måtare över 30 knop. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 1 Maj , 2012 Passar alla givare som har en vit propeller? Har hittat lite bilder på en som har en trebladig vit propeller, och om jag inte ser fel är det samma givare till mätaren för 0-10 knop. Det verkar kunna kosta en slant, och så jätteviktigt är det inte. Vill mest ha igång den av kosmetiska skäl... Men dyker en upp till vettigt pris så. Svårt att veta bara hur lång wire man behöver ha. Helst skulle jag vilja montera den någon decimeter framför akterspegeln på babordsidan, då det sitter en ekolodgivare där (som jag redan får akta mig för på trailer och så), eller kanske alldeles bredvid ekolodet. Men då måste kabeln korsa båten (det är en högerstyrd Folkparca), vilket gör att det kanske blir tight med en 3 meters wire. Fast det finns ju fritt utrymme på samma ställe på andra sidan, å andra sidan. Får helt enkelt lägga ut nån styv sladd och mäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Maj , 2012 Det finns bara två typer av givarpropellrar; vit och grön. Vit är för alla loggar upp till 30 knop och grön är för över 30 (dvs de instrument som går upp till 40 konp som jag tror är högsta farten för dessa instrument). Kabellängden får du mäta dig till beroende på var givaren sitter i förhållande till instrumentet, det är inget man kan tipsa om eftersom det skiljer sig från båt till båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser