ClaHog 0 Postad 29 April , 2012 Jag undrar över en sak jag har gjort en bussning av koppar(vattenledningsrör) till det nedre fästet till mitt roder eftersom det var glapp. Hur blir det med blandning av brons(tror jag) som är det gamla lagret och rostfritt(roder) och min bussning i koppar. Tack på förhand//Clas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 29 April , 2012 Det håller ganska bra är min gissning. I båten har vi kopparrör och mässingventil skruvad på syrafast toatank. Efter 10-15 år blev ventilen trög att vrida runt. Troligen syrafasta plåten i tanken som galvaniserat ventilens glidlager så det trögade. Kopparröret hade också tunnats ut och byttes ut. Eftersom du själv monterat lagret så kan du göra om det om det börjar glappa. Det blir alltid kompromisser. Jag monterar själv aluminium med rostfri skruv fast jag vet att det borde egentligen vara rostfria profiler med rostfri skruv. Eller aluminiumskruv på alu-profiler. Det blir bara så grova dimensioner så kompromisser är lösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ClaHog 0 Postad 30 April , 2012 Tack för ditt svar, det jag är orolig för är om min bussning i koppar gör att den rostfria axeln korroderar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 30 April , 2012 Översta är ädlaste metallen 1. Titan 2. Rostfritt A4 (passivt) 3. Monel 400 4. Kiselbrons 5. Rostfritt A2 (passivt) 6. Silver 7. Nickel 200 8. Rostfritt A4 (aktivt) 9. Nickelbrons 10. Bly 11. Koppar 12. Mässing 13. Tenn 14. Aluminium brons 15. Rostfritt A2 (aktivt) 16. Gjutjärn 17. Aluminiumlegeringar 18. Zink, galvat stål 19. Magnesium (mest offervänliga metallen) Troligen är hjärtstocken i syrafast nr 8 och kopparn kommer då att offras till axeln. Men det tar nog sin tid. Kolla till hösten glappet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 April , 2012 Håller med forgus31, bara att testa. Korrosionen går som sagt knappast fortare än att du kan vara helt lugn i sommar, och sen gärna kolla vad som hänt till hösten. Detta med aktivt och passivt RF i forgus tabell ovan förklaras närmre i den länkade SXK-artikeln nedan. Med aktivt menas vad jag begriper RF som ständigt ligger under vatten, som förmodligen ditt nedre roderfäste gör. I tabellen längst ner i artikeln finns kommentarer angående detta.(Att använda vattenfast, men kanske i synnerhet GRAFIT-FRITT fett verkar smart? Använder f.ö. vanligt propellerfett själv, och har iofs plastbussningar.) http://old.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf Senast ändrad av Thomas-1 | 30 april 2012 | 16:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser