Gå till innehåll
onsdag 03 september 2025
ClaHog

Galvanisk ström

Rekommendera Poster

Jag undrar över en sak jag har gjort en bussning av koppar(vattenledningsrör) till det nedre fästet till mitt roder eftersom det var glapp. Hur blir det med blandning av brons(tror jag) som är det gamla lagret och rostfritt(roder) och min bussning i koppar. Tack på förhand//Clas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det håller ganska bra är min gissning. I båten har vi kopparrör och mässingventil skruvad på syrafast toatank. Efter 10-15 år blev ventilen trög att vrida runt. Troligen syrafasta plåten i tanken som galvaniserat ventilens glidlager så det trögade. Kopparröret hade också tunnats ut och byttes ut.

Eftersom du själv monterat lagret så kan du göra om det om det börjar glappa. Det blir alltid kompromisser. Jag monterar själv aluminium med rostfri skruv fast jag vet att det borde egentligen vara rostfria profiler med rostfri skruv. Eller aluminiumskruv på alu-profiler. Det blir bara så grova dimensioner så kompromisser är lösningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar, det jag är orolig för är om min bussning i koppar gör att den rostfria axeln korroderar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Översta är ädlaste metallen 
1. Titan
2. Rostfritt A4 (passivt)
3. Monel 400
4. Kiselbrons
5. Rostfritt A2 (passivt)
6. Silver
7. Nickel 200
8. Rostfritt A4 (aktivt)
9. Nickelbrons
10. Bly
11. Koppar
12. Mässing
13. Tenn
14. Aluminium brons
15. Rostfritt A2 (aktivt)
16. Gjutjärn
17. Aluminiumlegeringar
18. Zink, galvat stål
19. Magnesium (mest offervänliga metallen)

Troligen är hjärtstocken i syrafast nr 8 och kopparn kommer då att offras till axeln. Men det tar nog sin tid. Kolla till hösten glappet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med forgus31, bara att testa. :)
Korrosionen går som sagt knappast fortare än att du kan vara helt lugn i sommar, och sen gärna kolla vad som hänt till hösten.

Detta med aktivt och passivt RF i forgus tabell ovan förklaras närmre i den länkade SXK-artikeln nedan.
Med aktivt menas vad jag begriper RF som ständigt ligger under vatten, som förmodligen ditt nedre roderfäste gör. I tabellen längst ner i artikeln finns kommentarer angående detta.
(Att använda vattenfast, men kanske i synnerhet GRAFIT-FRITT fett verkar smart? Använder f.ö. vanligt propellerfett själv, och har iofs plastbussningar.)

http://old.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

Senast ändrad av Thomas-1 | 30 april 2012 | 16:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...