tompen105 0 Postad 18 April , 2012 Hej, Någon som vet var jag hittar 12V minus/jordplint i elcentralen i en Sundancer? Det finns två öppna plintar i centralen. Om jag summrar mellan dessa har jag kontakt, och jag summrar mellan stereons hölje (12V) och plintarna så har jag kontakt. Dock så går en kabel bland annat från en av dessa plintar till ett instrument i 110VAC-delen av panelen vilket gör att jag blir osäker. Jag kan ju få ut 12V genom att jorda mot dessa plintar, men jag är rädd för att göra fel så att det blir knas när jag ansluter landström sedan. Kan det verkligen vara någon typ av gemensam jord mellan 12V/110VAC, 110V-systemet är ju dessutom växelström? Bifogar en bild där man, om än dåligt, ser de bägge plintarna. En till höger med svarta kablar, och en upptill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 April , 2012 Jo, det kan tänkas vara en koppling mellan 12V DC och 110V AC... Eftersom US Coastguard regelverk säger att om du INTE har en RCD ( jordfelsbrytare )så ska minus och jord kopplas ihop. Så det du gör är att dels installera en jordfelsbrytare direkt efter att 230V kommer in i båten. Sedan en transformator till 110V om du ska ha kvar USA-grejorna. Då är du bra skyddad och kan sedan ta bort ev kopplingar till 12V minus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser