Braempa 12 Postad 29 Mars , 2012 Hej, har tröttnat på att reta mig på att ha bromsen i när seglar, så skal byta ut den fasta proppen till en folding på min First 40.7. Helst ngt begagnagt, men svårt att hitta exakt rätt storlek. Nuvarande prop (original) är en tvåbladig 17x14 (ungefär 14, intehelt säker), och rekommendationen fr Gori är 18x12. Har dock hittat en beg 19x13, och undrar om det skulle funka. Ngn som har erfarenhet, hur stor skillnad gör det att gå upp ett snäpp på diam & stign? Och, vad brukar man ha på First 40.7? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 1 April , 2012 Har själv köpt en Radice på Marinmagasinet. Var inte helt säker på stigning, men hade hört av en annan med likadan båt som jag att man fick byta bladen om det blev helt fel, så jag vågade chansa. Ersatten en fast Volvo Penta 16x9 med en Radice 16x10. Sjösatte 22 mars så mina erfarenheter är än så länge ringa; har redogjort för dem i en annan tråd om just Radice-propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser