Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
HenrikAnd

Motor går igång med startgas men dör direkt

Rekommendera Poster

Har problem med min Yamaha 30hk från 86. Den vägrar att gå igång när jag försöker med el-starten. När jag kör med startgas så hoppar den igång men dör efter en sekund. Har kollat att jag har bensin fram till genom bränslefiltret men efter det så vet jag inte hur det är. Är min första båt så jag har egentligen ingen riktig koll på hur man ska utesluta saker. Har tagit bort ett av tändstiften och försökt att starta men det kommer inga bensinångor. Tack på förhand/ Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju givit svaret själv, det kommer inte fram någon bensin till cylindrarna. Plocka ner förgasaren och gör rent i kanaler och flottörnål osv. Blås rent med tryckluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Henrik om du är rädd om din motor avstå från startgas om du har en 2t motor som får sin smörjning genom bränslet, o startgas dödar oljefilmen överallt i maskineriet=avfettning. sök felet  kolla gnista o lukta på stiften (ställ en diagnos) i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, ska testa att blåsa rent förgasaren. Då ska jag inte köra startgas igen, det va den gamla ägaren som sa att tändningen säkert missade och då tänkte jag försöka med startgas för att se om det var felet. Är som sagt ny på båtmotorer men jobbar som elektriker så jag borde lära mig. Är tacksam för alla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det bättre vid felsökning att prova att spruta in bensin i förgasaren eller tändstiftshålet. Startgas är eter och är tändvilligare än bensin vilket kan ge felaktig slutsats. Kan vara ett halvdant tändsystem som får OK i testet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog inget med felet att göra men vad händer om man inte har i 2-takts olja i bensinen? Hur märker man att det är för lite i blandningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn skär ihop så småningom. Vissa motorer har tvåtaktsoljan i en separat tank och blandar själv till rätta förhållanden men ska man hälla ihop det själv ska man måtta noga. För mcyket olja gör inte så stor skada men det kan ryka mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ej om jag förstod frågan riktigt,men du kan nödhjälpligt använda i princip vilken blandbar motor olja du vill. Men 2t oljan är lättare blandbar m bensin,på 50talet o tidigare fanns ej ordet 2tolja den hette förblandad. Men vill du skilja ren soppa mot blandad, spill några droppar på en plåtbit, o blås kvar skall bliva en tunn oljehinna den är lite blankare. Annars kan du elda ryker det är den blandad m olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem är nu att myndigheterna spär ut vår bensin med 5-10% etanol för att sänka energivärdet samtidigt som då priset blir högre per kWh vi får.

För att det ska funka med oljan så köp 2 takts utombordsolja TCW-3 från Biltema eller nån dyrare firma om så önskas och blanda i den i bensinen eller häll i behållare om separat finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla membranet i Soppapumpen,även anslutningen vid Motorn (Kulan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumpen är en dosa som det sitter ett membran i som rör sig fram och tillbaka pga att ena sidan är förbunden med vevhuset till en cylinder. Om membranet eller dess ventiler är kass så brukar man ändå få fram bensin till förgasaren när man pumpar med blåsan på bensinslangen så blåsan blir hård. På så sätt borde motorn starta till på bensin även om bensinpumpen är kass.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är helt ny på båtmotorer så jag vet inte vad allt heter. Har testat att bensinen går igenom bränslefiltret samt att den går igenom en svart fyrkantig liten dosa som sitter på motorn. In i den dosan går en slang från bränslefiltret och ut från den går tre slangar, en till varje cylinder skulle jag tro. Tog bort en av dom tre slangarna och pumpade fram bensin och då rann det ut därifrån. Ska dit ikväll och försöka mig på att följa upp vart bensinen tar vägen efter dom slangarna och blåsa rent. Hade gärna upptäckt det här problemet innan jag sjösatte båten, blir lite halvjobbigt att dyka efter delar i 2gradigt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det ut 3 slangar från dosan (bränslepumpen) så har du väl 3 förgasare? Otroligt att det skulle vara stopp i alla 3? Men har du soppa i slangarna så bara att kolla att du har det i förgasarna med.

Vad har du för chokeanordning? Är det spjäll ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en slang som går från bränslefiltret och den går in i en liten dosa som ca 5x5 cm. Utifrån den dosan så går det tre slangar och det är en av dom slangarna jag har kollat att det kommer fram bensin. Jag har el-choke och sen så har jag manuell choke och har försökt med båda. Det är spjäll jag har. Vad är den där lilla svarta dosan för något och vad har den för funktion?

 

Senast ändrad av HenrikAnd | 27 mars 2012 | 14:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0008874&path=YAM~A0000002~M0001950~M0001975~C0008874&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM

 

Gissninghsvis är det bränslepumpen du ser som en 4 kantig dosa. Kolla bilden på dosan vid mellersta förgasaren. Din motorn är en avanserad motor så skaffa din nån slags manual så du kan meka med den utan att bara gissa. Även länken visar sprängskisser på Yamahmotorer  och det är till mycken hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack till alla som har bidragit med sina idéer och teorier. Visade sig att mitt reglage va slut så jag fick åka till Yamaha marins store i norrtälje för att köpa ett begagnat. Deras verkstadschef letade runt bland en massa begagnade 703 reglage tills han hittade ett komplett som var dragande. Så nu är min gäddracer redo för vårfisket! Förstår inte riktigt hur det går ihop när jag har försökt att starta den genom att gasa direkt på motorn. Men viktigast är att den går nu. Tack ännu en gång. Ska garanterat köpa mig en manual på hur motorn Är uppbyggd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...