ljunghall 0 Postad 24 Mars , 2012 Ursäkta om detta är en dubbelpost, men det blev nåt fel första gången och jag vet inte om den syns ut för andra än för mig. *** Vi har en storebro 3 med mahognyskrov där lacken har släppt på ett par stället på skrovet. Hur gör vi för att laga detta på bästa sätt? Här ser man var lacken har släppt:http://storebro34.se/wp/2011/10/25/baten-ar-uppe-pa-land/ När båten togs upp i höstas skrapade vi bort det som satt löst och slabbade på med rå linolja. Vad spacklar man upp med så att det inte blir en grop där lacken suttit? Epoxy? Krävs det förbehandling? Här står det om en omständlig procedur (kokt linolja) som kan ersättas med en mindre omständlig (Hempels Impreg1 eller Owatrol D1):http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm#Oljning och impregnering På något enstaka ställe har träet lite röta, högt upp på skrovet i fören. Det ruttna ska krafsas bort, gjordes nästan klart i höstas. Är det förtjockad epoxy som gäller? Vad målar man med? Samma som sitter där från början antar jag. Vi vill måla över en röd linje i vattenlinjen. Måste den tas bort innan man målar på med vitt? Inte väl… I skarven mellan köl och skrov drog jag bort remsor av sika (?) som hade börjat släppa. Vad ska man tänka på innan man tätar där igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emil132 0 Postad 17 April , 2012 I fören där du har lacksläpp skulle jag först skrapa bort allt bös för att senare försöka fylla med något tec7 lim (epoxy), Om det möjligen kan bli synligt kan du ochså blanda det med mahogny spån för att få trä liknande färg på limmet. Efter du har slabbat på odentligt med lim så slipar du ner en ganska stor yta kanske 10-20 cm utanför lacksläppet, detta för att se till att det inte sker igen. Det som du slipar ner runt ska bara vara en LITE ruggig yta kanske 360 papper. Sen är det bara att lacka om, men se till att inte färgen blir rinnig! Om du nu inte vet vad färgen heter skulle jag kontakra båt byggarna eller en färg handel för att få rätt nyanns. När du ska måla över vattenlinjen (snobblinjen) om jag förstått det rätt i såfall ska du kolla så att den gamla färgen inte har flagnat utan att färgen är ganska så fast eller sitter bra, sen är det bara maskera och måla. Ps, använd en dyr tejp annars kommer det rinna även om du vill eller inte. I Skarven tror jag inte du behöver oroa dig så mycket om det inte är så att du ser stor skada, trät brukar nämniligen kunna trycka ut endel sika, eller tät och om du vill känna dig säker så täta lite extra med tex TÄT. /Emil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 20 April , 2012 Problemet växte. Jag tog bort den glasfiberkåpa som täckte stäven och hittade lite mer än jag hade hoppats på under. Kolla hur det ser ut nu... http://storebro34.se/wp/2012/04/17/traarbete-att-gora-i-foren/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 April , 2012 Hej Per! Det förvånar mig inte det minsta - kunde nästan berättat det om du hade frågat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeGaard 0 Postad 5 Maj , 2012 Oj då! Känner verkligen med dig! Boven här är med stror säckerhet ankeret. Men det är bara och sätta igång med renovering tyvär, eller hör med en lokal båtbyggare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 5 Maj , 2012 Vi har kontaktat en lokal båtbyggarfamilj som bla byggde sluparna åt ostindiefararen Götheborg, och på deras inrådan sätter vi en blyplåt över skadan som ska hålla över säsongen, så fixar vi (någon) det under nästa vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser