Gå till innehåll
lördag 13 september 2025
Mambo

Boracol Special, är det bra?

Rekommendera Poster

Träskyddsmedlet (mot mögelangrepp) Boracol får ju inte säljas längre och istället finns numera Boracol Special. Är det någon som vet om detta är lika bra som den gamla produkten?

Jag tänkte blanda i ytterst lite i teakoljan då jag oljar däcksytor för att slippa svartmögel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Boracol Special Teakdäck använde vi förra året och det blev riktigt bra. Det är kanske inte det mest miljövänliga man kan tänka sig men man får förtränga det faktum att det inte är hälsosamt.

Man brukar ju säga att döden kommer som en vän... smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Vad är det ? Har själv teakdäck . Någon slags round-up för båtar ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes. Teakdäcket skjuter garanterat inte ut några rotskott eller vattenskott.yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha ett naturligt grått teakdäck så är Boracol eller Bensaltensid oöverträffat för att hålla alger borta. Förr eller senare kommer du att få alger på däcket och det märks på att det inte torkar upp så snabbet när det blivit blött och på att du inte får det så grått som det borde vara. Såpa och borste hjälper hjälpligt, men sliter på teaken mer än att bara spruta på. Att tänka på är att Boracolen är kraftigt basisk och därför angriper oskyddad lättmetall. Själv använder jag Bensaltensid. Sprutar på med en trädgårdsspruta och sedan är det klart. Vind och regn sköter resten :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vi penslar på det med bred pensel och låter det torka. Viktigt det där som Excel skriver att produkten är starkt basisk. Vårt aningen grönaktiga obehandlade teakdäck blev på kort tid väldigt fint och här bakom mig i vår verkstad står en liter till; kan vara bra att ha till hands.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rollade in svärfars teakdäck på hans 40 fot Hallberg Rassy i helgen. Får se om ett par veckor hur de ser ut. Han ville få den gråsilvriga färgen i teaket.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men som Mambo skriver, blanda i ytterst lite i teakoljan för att slippa svartmögel, det är ju jag väldigt tveksam att detta medel skulle fungera ihop med teakolja som en blandning, men att det fungerar för att snygga till ett teakdäck det är helt klart, det har jag sett en del bevis på. Men blanda, kolla med tillverkaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan fungera att blanda i om det är en vattenlöslig olja som använd, annars inte. Kravet är att antimögelmedlet är lösligt i färgens lösningsmedel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra priser och instruktioner för  Boracol finns här  www.gibstenproduction.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...