Gå till innehåll
lördag 26 juli 2025
Weekender23

Ett måste med kolmonoxidvarnare i båten!

Rekommendera Poster

Tänkte tipsa alla som inte har monterat en kolmonoxidvarnare i båten att göra det!

Hade en riktigt otäck upplevelse hösten 2010 , vi var ute och åkte en höstkväll hade kapellet öppet akterut, puttrade på och kände att det luktade lite avgaser men inget allvarligt.

Efter ca 1 timmes körning gick sambon ner i ruffen för att det började bli kyligt, dottern låg i förruffen och kollade på film, Sambon kände att hon började bli yr så hon satt sig ner i dinetten,efter ca 5 minuter gick svärmor även hon ner i ruffen, hörde hur hon högt ropade min sambos namn, men fick ingen kontakt. Min far och svärfar sprang ner och slet upp min sambo som hade fått hjärtstopp och slutat andas. Farsan lyckade få liv i sambon igen, dottern som låg längre fram i båten, lämnade sin säng för att kolla vad som hänt mamma och även hon tuppade av. Henne fick vi dock igång direkt. Kvällen slutade med att vi alla 7 fick spendera natten på skjukhus med kolmonoxidförgiftning.

Nu sitter ett larm monterat, vi åker aldrig med ruffdörren öppen mer,

Har haft båt i många år och aldrig stött på något liknande, kan bero på att den nya båten är mycket större än den gamla. Vinden låg på lite bakom, Djupare och större kabin, Motorn gick surt pga av dåligt justerad förgasare.

Hur som helst., Köp en varnare om ni inte har en, då kan man vara säker!

/ Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var riktigt otäckt och för mig mycket oväntat. Har själv en kabinbåt och kör ofta med ruffluckan öppen. Har mycket sällan känt någon avgaslukt, utom möjligen när jag tuffat på i lågfart och med vinden in bakifrån. 

Skulle vara intressant att veta lite fakta. Inom eller utombordare? (Känner inte till er båttyp så bra) Hur fort körde ni när detta hände. Ni hade kapellet öppet akterut skriver du. Hur långt akterut sträcker sig kapellet? Sitter öppningen jämns med aktern? Frågar eftersom vi har ett förhöjt akterdäck på ca 1,5 m mellan rufflucka o akter, så jag tror inte att risken kan vara så stor för vår del, men å andra sidan...?

Mycket bra att du varnar för detta, som jag tror är en okänd fara för många!!yes

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att det gick bra. Hoppas att inga men uppstod och att ingen rädsla för båtlivet utvecklades. Just tanken om kolmonoxidförgiftning slog mig i vintras när jag funderade över värmaren. Den skall ju vara idiotsäker men fel kan ju uppstå. Ditt inlägg fick mig att börja söka på nätet över varnare, tycks inte kosta mer än tre fyra hundra. En riktigt billig livförsäkring. Kommer att köpa en helt klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten vi har en är en Sea Ray 290 -96.

Motorn är en 7,4liters Mercrusier.

Vi åkte i ca 4-5 knop .

Har i efterhand kommit på att köra med kapellet öppet baktill och stängt framtill , blir som att åka med bakluckan öppen på en bil, blir ett baksug, Så avgaserna dras in.

Kör numera med luckan lite öppen i ruffen, dörren ner till kabin stängd. och larmet på.

Helt otroligt va känsligt larmet är vilket är bra, skönt också att veta att man har en säkerhet när man kör värmaren.

Köpte mitt på Clas O kostade runt 300-400 spänn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och brandvarnare, ett måste i alla båtar man sover i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och när vi nu är inne på brandvarnarspåret, ska man ha en en optisk eller jonisk i en båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...