filuren 2 Postad 11 Mars , 2012 Motoren (MD2003) blir varm vid full gas (över 3000 rpm). Har öppnat värmeväxlaren och ser att kanalena fått ett invändigt belägg, som reducerar diametern. Nån som har erfarenheter? Skrapa eller saltsyra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Mars , 2012 Rensade min lilla martec med en cykeleker, ekerns gänga funkade nog lite som en fil. Blev som ny funktionsmässigt även om rören inte vart helt metall-rena. Svetspinnar är andra förslag jag sett på forumet, är väl f.ö. längre än ekrar ifall det skulle behövas. Syra kan kanske äta onödigt på metallen fläckvis? Är väl en sån här du har?http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7726000-26-11641.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 589 Postad 12 Mars , 2012 Inte saltsyra! Skrapa och spola med vatten. Tänk på att det kanske inte bara beror på värmeväxlaren, det kan vara andra kylkanaler som är igensatta och så kan cirkpumpar ha bristfällig funktion. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Mars , 2012 Vad tror ni om en ultraljudsrengöring av värmeväxlaren...? Hittar man någon lokal firma med en rejäl ultraljudstvätt så kan man säkert få sin växlare rengjord för en princesstårta eller liknande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Mars , 2012 Mackey skrev bl.a: ... Tänk på att det kanske inte bara beror på värmeväxlaren, det kan vara andra kylkanaler som är igensatta och så kan cirkpumpar ha bristfällig funktion. Jo, helt riktigt. Men kanske finns det ändå ett hyfsat bra sätt att kunna avgöra ifall det verkligen är enbart tuberna som är igensatta?? 1. Ifall man har sjövattenkyld avgasslang så kan man nog skapligt bedöma flödet enbart genom att lyssna till ljuddämpningen? 2. Man kan i tillägg nog luta sig ut och försiktigt känna på avgasvattnets temperatur med handen, just vid tillfället som motorns glykolvattentemp-mätare har nått alarmerande nivåer.(113 grader på tempmätarn, vars givare alltså förhoppningsvis mäter helt nära motorns hetaste punkt (läs förbränningsrummet eller i flercylinderfall rummena) är väl f.ö. ofta gräns för allmän kylsystemkollaps-kokning, allt givet värmeväxlares slutna system med ventilstyrda överttryck etc?) Alltså ... verkar flödet/motorljudet iaf nästintill helt normalt, men avgasvattnet ändå känns märkvärdigt kallt - ja då är förmodligen ENBART flera sjövattentuber rätt täppta. Allt annat okej, ungefär så? Man använder förmodligen alltid raka runda sjö-/smutsvatten tuber/rör av det enkla skälet att dessa är lättare att rensa än den rena sidans krumbuktande flödesväg, och gör sen förmodligen - vid konstruktion - praktiskt sett så många rakt igenomträngande tunnväggiga och parallellkopplade rör/tuber som möjligt, allt för att öka mantelytan gentemot glykolvattnet? (Finns nog uschligt många parametrar att ta hänsyn till för värmeväxlar-konstruktörer, men mitt intryck är ändå att ovanstående felsök-punkter borde vara rätt universellt effektiva? Vete fasen, synpunkter?? :-) Senast ändrad av Thomas-1 | 12 mars 2012 | 16:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
filuren 2 Postad 12 Mars , 2012 Tackar för goda kommentarer! Stämmer med figuren - räta rör. Ett par är nästan igjentäppta med ett hårt belägg. Får se om jag finner nåt liknande som en eker. Jag menar att jag läste ett ställe att motorn har bäst när temperaturen ligger mellan 92 och 98 grader, men kanske det er ok med något varmare? Enig i at cirkulationspumpen också är en risk (sjövattnet är ljummet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Mars , 2012 Verkar vara en 74-graders termostat enligt reservdelsskissens punkt 23 i länken nedan, så det är förmodligen bästa trivsel-tempen för denna motor? Kokar nog som sagt först uppåt 113 grader så felmarginalen är iofs stor. För motsvarande sjövattenkylt utförande gäller f.ö. 60-graders termostat (pga risk för pannsten) vilket sägs ge ökat motorslitage för att den då alltid går lite för kall.http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7726000-26-11621.aspx Är bara cirkulationen dålig - men värmeväxlare och sjövattenflöde i övrigt okej - så ökar temperatur-skillnaden mellan dess glykol in- respektive ut-anslutningar.[Växlarns värmeöverföring försämras troligen även vid bara måttligt minskad cirkulation, men antagligen inte alls särskilt mycket. Man får bättre överföring nära dess hetare del, och sämre vid dess kallare. Tar antagligen litegrann ut varann, iaf vid just måttlig cirkulations-nedsättning?] Man kan ju försöka känna med handen på slangfästenas metall, alltså slangarna 19 & 20 i den första skissen. Ingen vidare exakt metod, och över ca 55 grader bränner man sig om man håller för länge, men men. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser