pismo 12 Postad 9 Mars , 2012 Hej. Sitter och bläddrar i manualen till min Mercruiser (Bravo), när jag läser att man skall smörja propelleraxeln med fett efter varje 50 timmar eller 60 dagar. Menar dom att man skall ta upp båten, ta loss propellrarna och smörja axeln så ofta ? Jag har aldrig smörj min propelleraxel, mer än när jag tagit av propellern, kanske var 4-5 år. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 10 Mars , 2012 Nä det beöver du inte , antar att du menar spliensen där du trär på proppellern. Men det är bra att lägga på lite fett dels som skydd och för att undelätta demontering. Typ 1 gång per år när du ändå tar upp båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Mars , 2012 Alla tillverkare överdriver alltid underhållet som krävs för deras produkter. Det gör det av olika anledningar men i huvudsak är för deras egen skull: de säljer mer underhållsprodukter, deras auktoriserade verkstäder får mer jobb, de kan lättare friskriva sig från ansvar när något går sönder m.m. m.m. Sen är det naturligtvis för kundens skull också. Ju mer man underhåller sina grejer desto bättre håller de och desto nöjdare är man som kund, vilket i sin tur leder till att man väljer samma tillverkare nästa gång man ska köpa en ny produkt (som även det ökar vinsten för tillverkaren). Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 10 Mars , 2012 Ja och i detta fall verkar det ju till och med som om att kranföraren har ett finger med i spelet Men typ 1 gång per år är lagom, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Mars , 2012 En gång räcker utan tvekan...fast jag gör det på våren istället. På så sätt är det helt färskt fett på axeln när det börjar utsättas för elementen. Då ska sägas att jag plockar av drevet från båten på hösten och förvarar det utan propeller i ett varmförråd. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 10 Mars , 2012 Hej Fred Får jag fråga varför du monterar av det? Pga. stöldrisk är ju förståeligt men fins det ngn. teknisk anledning. Har själv ett bravo 3 och har monterat av det endast 1 gång pga mitt styrservoproblem (som förövrigt ingen verkar bry sig om ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Mars , 2012 Självklart får du fråga det! I första hand är det pga stöldrisken. Det har varit en del stölder där vi lägger upp vår båt så det känns mycket tryggare att ha drevet på annan ort. Sen är det också för att jag är övertygad om att drevet mår bättre av att tilbringa vintern stabilt torrt och svalt än omväxlande kallt/varmt och torrt/fuktigt. Utöver det så är det lättare att få koll på konditionen på knutar, bälgar, slangar etc när drevet monteras av och är det ändå avskruvat så kan det ju lika gärna läggas i bilen och tas hem som att direkt monteras tillbaka på båten. Jag utförde även oljebytet i förrådet i höstas...men det tror jag att jag ska göra innan jag skruvar av drevet kommande höst...det var lite meckigt trots att jag fixat en nippel så jag kunde trycka upp olja underifrån med en sån där blomspruta som man pumpar upp tryck i. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 10 Mars , 2012 Ok, jo det är ju klart att jag skulle gjort detsamma om jag haft möjlighet nu är ju mitt drev väldigt tungt och vi har ta i trä inga problem med stölder. Lite nyfiken på villket drev du har och hur du löser det. Jag menar även om du har et mindre än jag så är det ju inte helt enkelt att fixa det själv. (dessutom har jag fått ischias villket inte hjälper direkt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Mars , 2012 Jag har ett VP290-drev så det är inget leksaksdrev det handlar om. Dock är det inte värre än att jag och sambon klarar av att lyfta och bära det en kort sträcka. Vi har skaffat ett drevställ med två (alldeles för) små hjul som gör att man kan rulla ekipaget när man vinklar upp bakänden på drevet. Drevet förvaras bakom julkartongerna i förrådet, det är ju ganska smalt så det tar inte så jättemycket plats. (Jag ska försöka få på ett par lite bättre hjul på ställningen så att inte minsta sten hindrar framförandet.) Till våren håller jag på att projektera en vagn som vilar mot badbryggan som drevet kan hänga i, för att underlätta montering och avmontering. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 11 Mars , 2012 Tack för svaren. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strober 1 Postad 13 Mars , 2012 Jag fettar axeln varje vår då propellrarna åter monteras efter vintedvala på annan plats. Att de inte låts sitta kvar under vintern beror på stöldrisken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser