Gå till innehåll
fredag 05 september 2025
Krajan

VHF-val

Rekommendera Poster

VHF-radion i min båt har gått till de sälla jaktmarkerna och det är dags att ta reda på ny.

Det är en motorbåt av 70-talsmodell och jag vill gärna ha en ganska ren inredning utan en massa saker hängande eller utstickandes. Dessutom är ju de flesta plastbåtar vita i inredningen och man kan undra varför de flesta VHF'er är svarta eller mörkt silverfärgade. Ett par vita har jag sett men urvalet är knapert på den fronten. Den gamla radion var placerad i gömd position och man slapp se eländet när man inte brukade den.

Jag har sett att Garmin har en VHF300 men den är rackarns o-billig (ca 8500:-)... Men jag gillar att kunna använda handenheten för att reglera hela elendet. Alternativet till denna är en VHF200 och en anvancerad handenhet i stället för orginalet (4000:- 1900:-). Hade 200'an haft en andra kotakt för handenhet så hade den kunnat vara normalplacerad i salongen med en extra avancerad handenhet vid förarplats. Nexus, ICom eller Cobra har ingen motsvarande lösning med handenhet. Men Raymarine har tydligen en handenhet med display (4500:- för radio och 1800:- för mic).

Jag skulle vilja veta om någon av er har erfarenhet av sådan uppsättning och/eller någon annan kombination som skulle kunna vara ett alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...