Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
samba

Vindroder till Storfidra.

Rekommendera Poster

Jag behöver ett vindroder till min Storfidra,vill köpa ett beg,roder men vet inte riktigt vilket roder som är lämpligast för en koster. Kom gärna med tips eller om nån har en tillsalu. mvh;samba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för seglingsplaner med din storfidra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu jobbat/rustat Fidran i 2 år och börjar att vara såpass klar att de e nu dags att segla i väg.De som fattas/önskas är ett vindroder och ev. ankarspel. Fösta målet för seglingen är Gr Canaria sen planerar vi vidare. Har en mycket begränsad budget men gott om tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. ang. vindroder... Monitor, Aries el. Hydrovane. samtliga av godkvalite & klarar en knockdown vilket är viktigt! finns en uppsjö av klenare varianter, billigare osv. men ge inte avkall på detta, för er egenskull! & ett fullgott alternativ är the steersman (googla) är jävig eftersom jag är kontakt person I sverige på denna vindstyrningsenhet. Har själv en sådan på min långseglare, pålitlig, stark, lättskött & billigare alternativ än ovanstående!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar intressant med steerman men man måste nog ha st-winsh och det blir för dyrt att skaffa. Tänkte mej något i stil med en beg.Windpilot eller liknande.Jag har en ny autopilot en gammal som reserv,kommer oxå att ha ca 100w solcell med 2 batterier för enbart autopiloten men ett vindroder för molniga dagar och nätter för en billig peng är vad som finns utrymme i budgeten. mvh;samba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal modell av Windpilot. Det har suttit på en träkoster på 27 fot, och i alla fall båten har korsat atlanten tre gånger. Det borde varit samma vindroder som satt på varje gång för ett vindroder byter man ju inte så ofta. Det är den gamla modellen som inte är av pendeltyp, utan enbart servoroder (om jag har förstått begreppen rätt).

 

Problemet är dock att den översta delen, själva vindflöjeln är borta. Den försvann någon gång när ägaren före mig hade båten. Själv provade jag däreför aldrig att segla med det, och nu är båten såld. Behöll vindrodret om jag någon gång skulle skaffa mig en liknande båt igen. Det är nog inte så svårt att göra sig en flöjel om man får de rätta måtten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,en äldre Windpilot har jag sneglatpå och finns till rimliga priser som skulle passa min budget. Dom finns tror jag i både rostfr och alum.  Har du funderingar på att ev. sälja din Windpilot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det verkar som det dröjer innan jag skaffar någon segelbåt igen.Så är du intresserad och på västkusten någon gång unger våren , så skulle det väl kunna gå bra. Något pris har jag inte tänkt på men så mycket blir det väl inte om den inte är komplett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,det kan ju vara intressant. Jag bor i Göteborg så jag kan ju komma och ta en titt på den nån dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. får rätta... Nej det behövs inga ST winschar. man sätter cleats på armen vilket jag har, även rekommenderat av tillverkaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv bor jag i Lysekil, men rodret ligger i en sjöbod på Gullholmen, så det får nog bli senare under våren i så fall. Jag planerar inte att åka dit än på ett tag, men i så fall kan jag ju ta med det hem. Tills dess kan jag i alla fall fixa en bild på det när det sitter på båten så du ser hur det ser ut. Har dock inte bilden i den här datorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,bra om du kunde fixa bilder. Jag håller till i Björlanda kile,just nu e motorn ute för det sista genomgången,MD2a,som renoverats nu under hösten/vintern.  mvh; samba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steersman,vad skulle en sådananläggningkosta?  Den verkar ganska stor,undrar om den får plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden är nog för stor. Du får göra den mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...