Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
guzzlon

Mitt motorbyte och ombyggnation till rak axel.

Rekommendera Poster

Hela tanken på detta projekt föddes under en lång semestertripp från hemma hamnen i Örnsköldsvik upp till Seskarö och tillbaka sommaren 2010. Blev under färden allt mer less på den slingriga gången och den usla marschfarten. Tankarna gick runt i skallen resten av sommaren om olika åtgärder som kunde vidtas, allt från en ny motorplacering med drev i akterruffen till byte på befintligt s-drev eller rak axel. Även marknaden för beg. motorer kollades noggrant. Dom svinaktigt höga priserna på beg marinmotorer gjorde att jag rätt snabbt beslutade mig för att göra en egen konvertering av en bilmotor, montera den med ett backslag och bygga om Maxien med en rak axel. Så efter upptagning hösten 2010 skruvade jag ur md21an och s-drevet och sålde det vidare till en behövande Maxim kapten längre söderut i vårt land. Den skeppades iväg i en lastbil halvfull med lik-kistor, ytterst passande tyckte jag. Efter detta så hamnade projektet i vinterdvala rent fysiskt men planering och motor grubblerier gnagde i mig jämt å ständigt. Funderade mycket på audis dieselfemma som även sitter i Volvo 850, tittade på några diesel v6or mm. Det alla dom hade gemensamt var att dom var för höga för maximens motorbrunn... Efter en tid började jag diskutera projektet med Illern här på forumet, detta efter att han skrivit en tråd om material i en ev. hembyggd limpa. Det visade sig då att han var sugen på att stoppa ner en BMW M51d25 i sin maxim och på hans inrådan började jag titta på den motorn. Mer kommer / Andreas



Senast ändrad av guzzlon | 26 januari 2012 | 16:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter några dagars funderande och utbyte av ideer och div. el snack med Illern så tog jag beslutet om att en sån motor ska jag ha! Då startade jakten på att lämpligt exemplar.Det är tydligen så fick jag lära mig att upp till årsmodell 1996 så är insprutning/styrsystem/databoxen rätt lätt att få i fungerande skick utanför bilen, så inte nyare än -96 fick motorn och styrsystem vara.

Det slutade med att jag köpte en hel bil, en Bmw 525tds -93 med nya vinterdäck och nyrenoverad turbo rätt billigt. Hade sen turen att få sälja iväg lite delar från bilen som jag inte behövde så slutpriset på motorn med alla elprylar blev riktigt billigt.

Så här såg motorn ut efter urtag och en rejäl tvätt.

 

post-22825-1394236921,4937_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu efter det så pågick arbetet parallelt med motorn i garaget och ombyggnationen i båten.

Svänghjulet skickades iväg till Unionmotor som fixade fast en drivskiva på det, beställde även en sjövattenpump och ett kombigrenrör av honom.Kombigrenröret är ett mantlat grenrör med värmeväxlare för kylning i. Fick svänghjul och pump rätt snabbt så att utvecklingen an motorn kunde fortsätta.Men grenrörs leveransen drpg ut på tiden. Bild här på monterad sjövattenpump.

Byggde en kopia av Maximens motorbädd i trä på en halvpall så att jag kunde modda till nya motorfästen och komma fram till hur bädden skulle byggas om, detta mest pga att oljetråget på Bmw motorn sticker ut på BB-sidan.



Senast ändrad av guzzlon | 26 januari 2012 | 17:24

post-22825-1394236921,5499_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattenpumpen sitter i fästet där servopumpen tidigare satt.

post-22825-1394236921,6008_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett Ms4 backslag och håller här på att mäta till sprängkåpan som jag kapade lös från Bmw-lådan, planade av och svetsade fast en tjock aluplåt på.Därefter togs hål upp i plåten för backslag och bultar.

post-22825-1394236921,6449_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg det färdiga motorpaketet ut.Det vita där bak är rejäla motorfästen.



Senast ändrad av guzzlon | 26 januari 2012 | 17:24

post-22825-1394236921,6887_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hände i båten samtidigt då funderar ni....

Jo, motorbädden anpassades efter min trä mall, och bädden för s-drevet togs bort.

 

post-22825-1394236921,7438_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är anpassningen av motorbädden nästan klar.

post-22825-1394236921,7992_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är nya stålbitar för motorfästen färdig inplastade.Efter detta så slipade jag ner hela ytan och la på 2 varv ny topcoat.



Senast ändrad av guzzlon | 26 januari 2012 | 17:32

post-22825-1394236921,8484_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastade igen s-drevs hålet och kölen som jag kapat av.Denna bild är tagen på undersidan av skrovet.Här ser man också att kölen fått sig en avhyvling.



Senast ändrad av guzzlon | 26 januari 2012 | 17:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passade på att plasta igen dom irriterande avgas utsläppen på BB-sidan också, avgasröret hamnade nu bak istället.



Senast ändrad av guzzlon | 26 januari 2012 | 17:41

post-22825-1394236921,9984_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I utrymmet under pentryt så monterade jag in laddluftkylare och oljekylare. i övrigt så fick hela motorummet ny ljudisolering.Laddluftkylaren är en stor Bowman växlare som jag byggde om med större anslutningar för luften, borrade helt enkelt större hål och svetsade fast 50mm rör.Oljekylaren är en mindre Bowman växlare. Båda dessa växlare hade jag turen att få ärva av båtkompisar som haft dom liggandes till övers. Tack tack!!

post-22825-1394236922,0521_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev det med motorums-sidan återmonterad. Styrboxen till dieselsprutet ser man också lite till vänster.Med på bilden är också fästet till gaspotten(Sprutet styrs elektriskt) som även det är hemgjort.(Dock ett plagiat efter Illerns förlaga.) Det är det vita med vajern till.



Senast ändrad av guzzlon | 26 januari 2012 | 17:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbruknings batterierna fick flytta till akterruffen.Längs bak i hörnet under kojen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbet med axeln som jag tänkt skulle vara bland det lättaste visade sig dock bli klurigt.Pga. motorpaketets läng så ville jag inte köra med nån typ av cv-knut utan nöjde mig med en Centaflexkoppling mellan backslag och axel denna gjorde det hela lättare då den tar upp några graders snemontage mellan backslag å axel.

Jag fick till en väldigt lämplig vinkel på axeln men tyvärr visade det sig att jag var ända ute under badbryggan innan nån vettig propeller rymdes.Då fanns några alternativ, antingen att köra med en 8tums propp,ha en större propp under badbryggan och flytta bak rodret dit, eller att bygga om skrovet.Jag valde naturligtvis det bästa men jobbigaste -byggde helt enkelt om skrovet med en propeller-tunnel ungefär som på Nimo 30.

På bild här är den prefade tunneln som jag gjorde med ett stålrör som form.

post-22825-1394236922,2646_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hål i båten!!

Kapade upp ett stort hål i skrovet och passade sedan in tunneln.Hålet sträcker sig från akterspegeln fram till det hål där rodret satt orginal monterat.



Senast ändrad av guzzlon | 26 januari 2012 | 18:17

post-22825-1394236922,3186_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här passas tunneln in, nästan färdigt som synes.

post-22825-1394236922,3756_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastat några varv på insidan, lägg märke till att jag fått kapa bort en bit av dubbel-durken på golvet.



Senast ändrad av guzzlon | 26 januari 2012 | 18:25

post-22825-1394236922,486_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde em linjelaser för att få allt så rakt som möjligt, ställde in den efter kölen.

post-22825-1394236922,6525_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! Smart av dig att placera ic:en och oljekylaren i döutrymmet vilket gjorde att det blev mera plats i motorrummet och prydligt. ps skicka insuget till mig så ska jag svetsa den ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, skickar det i mars då jag kör igång med båten igen. Det kommer snart mer info här i tråden. /Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått några förfrågningar på mail om motorbyte, varav en var här hos mig idag för lite info och för att låna ett verktyg för att skruva loss drevet.Han ska även få låna mitt svarvade centrerings verktyg för svepet.Finns kanske en marknad för detta =D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Min maxim kompis blev allt lite sugen också.. På din version med s- drevet kvar. Men det sitter nog väldigt långt inne, ett motor-ras hjälper säkert. /. Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild från insidan akteruffen på nya avgasgenomföringen och till höger skymtar man nya roder infästningen.

post-22825-1394236935,3996_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här passar jag in propelleraxel hylsan, valde en i glasfiber för att få det lätt jobbat.Kapade till en kil av färdigt laminat och plastade sedan i hop allting.

post-22825-1394236935,4543_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är axel plast jobbet klart med 2 varv topcoat. I bakkant syns även den nya roder genomföringen.

post-22825-1394236935,5208_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att montera roder och skedda.Bytte ut teleflexen till en trevlig hydralstyrning när jag liks var igång.



Senast ändrad av guzzlon | 07 februari 2012 | 19:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...