Gå till innehåll
onsdag 11 februari 2026
Sueco

Förstärka däck/tak med plywood?

Rekommendera Poster

Hej

Jag börjar närma mig jobbet med att fixa min ruttna sandwich och funderar på om man vinner något med att förstärka taket/däcket, genom att plasta fast ett antal 10-15 cm breda plywood remsor i taket. Kanske är det onödigt arbete men tanken var även att plywooden skulle hålla formen på däcket tills resterande yta är täckt med divinycell och plast.

Plywood hade jag tänkt skulle vara någon form av formplywood, är detta en god ide eller riskerar jag att bygga in framtida problem pga av fukt?

Svart = båtenkonturer
Brunt = skivor

Ber om ursäkt för den dåliga bilden, ingen proffstecknare :)

Mvh Anders

post-10005640-1394236901,1977_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu är taket ungefär lika stadigt som en stor pressening och fungerar mer som badkar är däck. Har jag tänkt rätt eller är det ytterliggare en dålig ide som jag tyckte lät bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar att du avser att plasta förstärkningarna i innertaket. Jag tror att du tänker helt rätt men du kanske skulle överväga ett annat material. Av vad jag har sett så är det vanligt att man använder plaströr, typ elektrikerrör, som man splittar på längden som sedan plastas fast. Detta ger en mycket styv konstruktion eftersom rören fungerar som en valvbåge i hela sin längd. Rören i kombination med glasfiberlaminatet blir grymt starkt. En annan fördel med rören är att de är billiga och enkla att hantera.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ligger en del i det Flintstone säger om plaströren. Sen är det ett kladd att plasta uppåt.

Du har ju över tiden funderat över olika lösningar.

Var skall du lägga divinycellen?

På havsfidra och storfidra och kanske även på FinGal, har man ju byggt med ett ytterdäck och ett innerdäck som satt ihop med plyfaremsor ungefär som du tänkt. De två båtar jag har haft är från 70 och 72 och när jag sågat i däcket för att bygga ankarbox på fördäcket kunde jag inte märka att plyfan i däcket ruttnat.

Det har plyfan på vissa ställen i däcket på min nuvarande båt däremot gjort - ruttnat - pga att det läckt in vatteni fastsättningen för mantågstöttorna. Plyfan var förstärkningar under mantågstöttorna.

Så är risken att det läcker in vatten i praktiken obefintlig så är det ju inga problem och tvärt om.

Å andra sidan så är det ju en gammal båt, fastän den kommer att bli som en Swan när du är klar med den.

Synd att du bor så långt bort från all ära och redbarhet. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har sett den varianten också men glömt bort det alternativet. I min enfald fick jag för mig att plywood skulle vara stadigare. Ska man optimera plywooden borde den ju egentligen plastas som ett skott och inte ligga med bredsidan mot rufftaket. Som du säger är ju rören billiga och med lite planering får man ju en inbyggt kanal för elledningar. Med lite hjälp av varmluftspistolen så kan man ju forma dom till fina bågar som plastas cc 10-15

Hmm, jag kanske får omvärdera mina tankar :)

Tack för tipset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall du bara böja dom så att de följer turingen på båten så behöver du inte värma för att böja dem. Väljer du elektrikerrör så finns det fjädrar att köpa på biltema om du skulle vilja göra tvära böjar för att anpassa elrören så att du kan dra elledningar i. 

Ett 16 mm VP-rör, eller 15,2 som de va på min tid som installationslekriker, går fint att böja så det blir en ring, om man måste tvinga in dem i en bil tex.

Senast ändrad av toaen | 01 januari 2012 | 19:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, plasta uppåt kommer inte till att bli en höjdare. Hoppas plasten är tillräcklig tixotrop så jag slipper sitta i ett regna av droppar.
Så här i efterhand skulle man nog delat på båthalvorna, lite extra jobb men jag hade nog sparat flera veckors slip/plast arbete. Det får bli nästa gång :)

Tyvärr var ju i princip all balsa fuktskada och rutten så jag får byta allt utom balsan i överbyggnaden(upphöjningen). Så jag måste få däcksdelen att hålla formen och kan jag få till en förstärkning som även hjälper mig undertiden jag lägger dit divinycellen vore det ju en bonus. Tanken var att förstärka och forma däcket så att jag kan plasta ditt divinycell utan att vara oroligt för att den släpper/brister innan jag hinner få dit den inre lagret av plast/fiber.

Ett stadigt men större jobb vore ju att formsåga 25mm plywood och epoxa fast det först. När däcket fått rätt form så plastar jag divinycell eller något billigare alternativ för att sedan lägga det inre lagret plast/fiber.

Jag får nog fundera på det här, men rör låter onekligen som ett bra alternativ, billigt och när det är på plats kan jag ju fylla ut mellanrummet med divinycell i lagon mängd och vacumpacka tex 2 rader i taget.

Långt borta från ära o redbarhet, jag bor ju i södra sveriges norrland  ;)

Senast ändrad av Sueco | 01 januari 2012 | 19:39

Senast ändrad av Sueco | 01 januari 2012 | 19:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken med att forma dom har mer med att göra det enklare vid plastningen. Jag vill ju dela rören innan dom böjs och då funkar ju inte fjädern så bra. Har dom en bra form behöver jag ju inte oroa mig för att dom drar isär plastningen utan ligger dikt an mot taket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför behöver du dela dom. Röret har man ju bara som form. Det är glasfiberlaminatet som ger förstärkningen

Fäst upp rören med limpistol och plasta utanpå.

Har plastat in många rör som förstärkning som samtidigt var avsedda för eldragning.

Har ju en viss förmåga att svänga hit och dit i mina utlåtanden. En del tror att jag inte håller mig till ämnet, men jag brukar alltid ha en tanke med vad jag skriver. Att sen andra inte fattar det fina i kråksången är ju ett annat problem.

Har även en tanke i ditt fall med elrören när jag hänvisar till denna text. http://thallatha.blogspot.com/2011/01/doghouse.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är ju hur pass deformerat däcket är nu, när den strukturella styrkan är borta. Kanske borde du räta och staga upp det innan du börjar plasta in förstyvningarna genom att bygga provisoriska skott. 

Vp-rören (så hette de ja, tack toaen!) kommer du lätt kunna böja längs innertakets välvning, speciellt när de splittats. Sen får du stötta upp dem på något sätt så de sitter fast tills du hunnit plasta fast dem. Det kanske är bra att använda typ punktsvetstekniken, plasta först på några strategiska ställen med röret uppstöttat. När plastningen härdat tar du bort stöttorna och plastar upp hela röret.

Som du skriver, hade du delat på skrov och överbyggnad så hade det underlättat enormt men inget är omöjligt, så du kommer nog få till det ändå! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför behöver du dela dom. Röret har man ju bara som form. Det är glasfiberlaminatet som ger förstärkningen

Fördelen med att splitta rören på längden är att man får en mycket mindre hålkärl. Hålkärlen är en svag punkt för alla fogar. Nu hoppas jag att min lilla bild går att se men den röda pilen visar den hålkärl som blir om ett helt rör används och den gröna pilen visar hålkärlen för ett halverat rör. Det är också mycket lättare att få till ett laminat utan luftfickor med halva rör vilket underlättar plastjobbet rejält.

Smart tips med smältlim där! Jag glömmer alltid bort smältlimmets förträfflighet! blush

post-5151-1394236901,6382_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så tänkte jag också men hade inte riktigt fattat varför jag ville ha halva rör. Det kändes bara mer logiskt i mitt huvud samt att om jag kan hitta lite tjockare rör så får jag mer stadga men förlorar inte så mycket mer utrymme.

Tack för all information och förslag från alla olika håll, mer att fundera över

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, har använt 3tum3 på utsidan samt lite skruv för att hålla uppe däcket men måste självklart göra det riktigt och framförallt korrekt rundning innan jag plastar något. Som sagt det är inte vackert just nu men det fyller sin funktion. Måste även stötta upp sittbrunnen lite bättre men har bara inte hunnit göra det ännu.

Man har ju så mycket annat att fundera på  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rör liknande dom här 40mm och sedan försvinner lite när dom kapas. Borde fungera fint med 15mm divinycell :)

Länk

Senast ändrad av Sueco | 01 januari 2012 | 21:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu gäller det bara att hitta en billiga källa för divinycell, attans vad dyrt det är

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...