Gå till innehåll
måndag 26 maj 2025
Glad_seglare

Stuvbar jolle eller kanot

Rekommendera Poster

Hej på Er

Hoppas ni har det bra och att längtan efter nästa säsong inte tär allt för mycket på er.

Jag går och grunnar på en stuvbar kanot som alternativ till gummijolle på släp. Tanken är att ligga mer på svaj och använda det stuvbara flytetyget att ta sig kortare sträckor in till hamn eller land för promenad eller för att handla, dansa eller vad man nu vill göra på land. Jag har sett en uppblåsbar kanot från Advanced Elements http://www.advancedelements.com/straitedge_canoe.html som ser bra ut på bild (se nedan). Har någon testat denna variant eller känner ni någon som testat och i så fall vad blev omdömmet.

Hälsningar och Gott Nytt År

post-4846-1394236900,9229_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

JAg har oxå funderat på en sådan kanot, och en massa andra varianter somm finns på nätet. Bland annat den delbara som finns på point 65 s hemsida. 

Men vi har bestämt oss för biltema gummijolle för 2700 i kombination med en enmans kajak som vi hänger utanför mantåget.

Det finns ngn likanande variant på bryggan

Hör gärna av Dig och berätta hur det gick. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag köpte förra året den blå från Biltema för att den saknar den klumpiga akterspegeln för utombordaren, vilket gör den enklare att stuva. Ska iår köpa en snurra på 2,5 hk vilket räcker för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack pseudonym !

Går det att ro den blå från biltema cirka 100 m utan att bli ledsen i ögat ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ro låter jobbigt? laugh Då botten är slät utan kölprofil vill den gärna snurra runt om man ror utan balans, lite som en tvålkopp ungefär. Men man lär sig.  Sedan är det ju högtryckdurk vilket däremot är ett rejält plus istället. Största plusset är dock att man slipper den hårda akterspegeln, vill man inte köra med motor behöver man ju inte hänga på stålbygeln med motorplattan heller.

Den tar mycket mindre plats än min förra jolle som var 2,75 lång och med akterspegel och styva konor. Med det låga priset på 2499:- så kan man förmoda att livslängden kanske är kortare än jämförbara, men det jämnar ut sig sa han som sket på sig. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...