oskarohrstrom 0 Postad 25 December , 2011 har en fingal med gammalt, fläckigt och tråkigt däck, funderar på att måla, behöver jag då grunda eller räcker det med att slipa ytan? finns det måhända något bra medel eller liknande som fräschar upp så man slipper måla? tips uppskattas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 December , 2011 Allt om däck: http://www.ntf.se/konsument/fraga611.asp?katid=30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 December , 2011 Det är inte ofta den gode Lasse_L är sarkastisk. Det var han kanske inte i sitt inlägg här heller med tanke på bilden du visade och länken han gav. Länken handlade ju om halkskydd på däck. Om det är det som bilden visar som du menar med orden fläckigt och tråkigt däck, så är det nog så att det inte handlar om ett fläckigt och tråkigt däck. En tidigare ägare (troligvis) ha klistrat halkskyddsremsor på däcket för att just göra överbygget halkskyddat. Han har tydligen prioriterat säkerheten framför utseendet. Det tycker jag i princip är en riktig inställning. Det går natuligtvis att åstadkomma ett bra halkskydd snyggare. Det framgår inte var i Sveriges avlånga land du befinner dig !? Det jag skulle börjat med är att ta bort halkskyddsremsorna. Det finns väl en risk att underlaget är/blir skadat. Nu bet jag inte exakt hur däcket på FinGal;en ser ut. Bilden du visar är ju för övrigt på överbygget. Stefan Andersson ordförande i Fingalklubben, Smoegen här på MG, fixade till överbygget på sin FinGal för några år sen. Se bifogad bild. Kontakta honom vi forumet. Han har säkert råd och tipps i frågan. Senast ändrad av toaen | 26 december 2011 | 12:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oskarohrstrom 0 Postad 26 December , 2011 hade ingen bild på däcket så det fick bli en bild på överbyggnaden då det ser lika matt och tråkigt ut där, mönsterdjupet är det kört med så jag får köra obesiktigat;) höhö. men däck och överbyggnad skall åtgärdas på nagot sätt. halkskydden skall också bort och kommer nog sätta dit nya då det känns bra att knalla omkring på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 December , 2011 Nu kommer jag inte ihåg om det är nåt mönster på däcket på FinGal, men misstänker att det är som på havsfidran och storfidran byggda på samma varv. På fidrorna är det ett slät däck som är målat med halkskyddsfärg. Halkskyddsfärg kan man ju åstadkomma med några olika metoder. Själv har jag målat med Interdeck http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=468&artname=Däcksfärg - International&sok=interdeck på de tre senaste båtarna. Målade mittfisken med vit Interdäck på en av båtarna - vilket jag ångrade. Annars använde jag grå. Stefan målade sitt överbygge med Double Coat som är helt överlägsen andra tvåkomponentsfärger. http://de-ijssel-coatings.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oskarohrstrom 0 Postad 26 December , 2011 det är ingen mönster på fingalens däck, helt riktigt. har du bara slipat och målat på interdäck då eller har du grundat med något? det är som smidigt med enkomponentsfärg. bara den sitter kvar så kör jag gärna på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 December , 2011 Personligen är jag mycket för att slipa och grunda, så jag har nog slipat rent och grundat med nån lämplig grundfärg. Vilken sort jag använde kommer jag inte ihåg. Det är ganska länge sen senaste gången. Har för mig att det står på burken att det inte behövs grundförg, men det är ju alltid läsa rekomendationerna på burken eller hos tillverkaren och göra som de föreslår. Vid de tillfällena jag målat har det varit i samband med annat arbete, med reparation och därtill hörande spackling, men jag har för mig att jag bara grundade där underlaget hade bearbetats. Du får höra med Stefan vad han gjorde med sitt däck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oskarohrstrom 0 Postad 26 December , 2011 okej, jag ska kolla upp det. tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 387 Postad 27 December , 2011 Jag gjorde som det framgår i den här tråden, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=387631&highlight=ijsse Är mycket nöjd med resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 387 Postad 28 December , 2011 Skitlänk, funkar inte när man skriver på en mobiltelefon. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=387631 ...borde funka bättre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oskarohrstrom 0 Postad 28 December , 2011 intressant tråd! det jag funderar på nu som jag inte fann där (kanske bara missat) är hur mkt man bör slipa, ska allt bort eller ska man slipa tills man får en bra och jämn yta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 387 Postad 28 December , 2011 Om du menar det jag gjorde? Jag slipade så mycket jag vågade, dels för att spackel kostar pengar och väger, lite spackel är alltså bara bra. I mitt fall var mönstret nästan helt borta. mönstret ligger ju i gelcoaten, inte i laminatet, så går man inte ner ända i botten på dalarna borde det vara lungt tycker jag. Men, för säkerhets skull la jag ju på två lager epoxyprimer (Biltemas=billigast), annars äventyrar man ju fuktinträngning i laminatet, men din Fingal har väl enkellaminat i däck, så det är inget större problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oskarohrstrom 0 Postad 28 December , 2011 okej, ja det är enkellaminat. då slipar jag bara så att det blir jämnt och fint då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Januari , 2012 Lyfter tråden utifall Smoegen vaknar till liv in på det nya året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 90 Postad 1 Januari , 2012 Mitt överbygge är slipat och sedan direkt målat med De Ijseel Double Polyester, själva däcket är enbart målat med grå topcoat med sand i... Har dock lust på flexiteak eller dylikt... men just nu så har jag andra saker som får gå före i år, ny plotter etc.... Ha´ t pent å segla fort å högt! Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser