Gå till innehåll
fredag 05 juni 2026
Flintstone

290-drev, hur ska O-ringarna till oljepluggarna passa?

Rekommendera Poster

Hallå!

Nu har jag äntligen bytt olja i drevet som stått i förrådet sen i höstas. Bättre sent än aldrig! cool

Jag skaffade en sats med original oljepluggspackningar som innehöll ett helt gäng O-ringar och fiberpackningar. Satsen var för flera olika drevtyper villket ju inte känns så jätteekonimiskt men, men...

När jag skruvade av pluggarna så märkte jag att de O-ringar som passade bäst, eller minst dåligt kanske man skulle säga, var enligt mitt tycke lite för stora. Pluggarna för oljestickan och urtappningen har ju ett O-ringsspår närmast skallen men O-ringarna i satsen passade inte alls i detta spår.

De befintliga O-ringar som satt på drevet var olika, trots att pluggarna ser lika ut. Den till urtappningen satt perfekt i O-ringsspåret medan den som satt i mätstickans spår var lika glapp som de nya.

Min fråga är nu vilket som är det korrekta. Ska O-ringarna glappa runt båda pluggarna, ska de inte glappa på någon av dem eller ska det glappa vid oljestickan men inte vid urtappningen som det var på drevet innan jag gjorde bytet? (Satsens fiberpackning för påfyllningspluggen passade helt perfekt!)

Detta är första året med drev för mig och jag har ingen direkt historia för det.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fred.

O-ringarna passar inte, så att säga, på proppen eller oljestickan, men om du ser på hålet så finns där ett läge för ringen där den passar och lägger sig rätt.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Ingemar, det var precis den information jag sökte!

Jag misstänkte att så var fallet då jag kikade på hur grejerna var konstruerade men den (uppenbarligen) felaktiga O-ringen runt avtappningspluggen gjorde mig osäker. Jag såg tydligt spåret i locket där mätstickans plugg sitter (där även den nya O-ringen passade perfekt) men den nedre var mycket svårare att se (det är lite dåligt ljus i förrådet också) och O-ringen faller ju så att säga inte på plats där heller. Jag tyckte mig dock ana att det var ett likadant spår där.

Skönt att veta att jag har rätt O-ringar samt att jag fått den felaktiga utbytt...tur att det inte verkar ha läckt in något vatten i drevet! surprise

Mvh
Fred

Senast ändrad av Flintstone | 23 december 2011 | 01:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...