NiBa 0 Postad 27 November , 2011 Känner mig lite hjälplös... Min 28 fotare som ligger i marina i köpenhamnsområdet skulle in på vinterförvarning i veckan som gick, men tydligen strejkade kranen (säger firman som skull sköta det åt mig) när jag ringde och kollade idag. Nu är stormen på väg in och det pratas om förhöjda vattennivåer på 1-1,5m, stängd Öresundsbro mm. Enligt firman så var det lugnt och det var ju bara en vanlig storm och båten låg förtöjd inne på marinan som vat skyddad... men jag sitter 25 mil från båten och läser alla varningar på SMHI och dmi.dk och klass 3 varningar. Jag kan ju inte göra mer än lite på att de har koll på läget. Är jag bara över-nervös? Vad är er erfarnhet av att ha båten i under storm. N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 27 November , 2011 Har du båten i en skyddad hamn kan det vara bättre med båten i sitt rätta element än att ha den på land. Den kan inte välta när den ligger i vattnet. Vi var ned till båten idag och en segelbåt båt i vattnet med masten på låg i helt plant vatten där den låg i skydd innanför pirarna och med fören några dm från bryggan. Med vinden från fören lutade den inte ens. Ve du var båten ligger kan du kanske bilda dig en uppfattning om det gungar där den ligger. Har du själv lagt den där eller är det marinans personal? Utan gung håller nog normal förtöjning. Är det risk för båtarna sköter nog marinan om att förtöjningarna ses över. Det är ju lite katastofläge just nu och några man på plats har säkert en del att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser