Gå till innehåll
tisdag 06 maj 2025
Flintstone

Tankar om nya rostfria tankar!

Rekommendera Poster

Vår båt är ursprungligen utrustad med en bränsletank som var en del av själva båtens inredning. Det var ett utrymme mellan själva skrovet och durken som var belagt med något slags brunt skikt som börjat släppa i stora flagor. Efter att ha hört att denna typ av tank inte fungerar så bra med den höga etanolbehandlingen i bensinen, och om en motor som hade hela insidan täckt med någon beläggning från en liknande tank, så har vi nu bestämt oss för att ordna rostfria tankar istället. Båtens konstruktion kräver att vi låter tillverka två separata tankar för att kunna erhålla tillräckligt stor totalvolym. Tankarna kommer vara sammankopplade med en grov slang i botten.

Då detta är nytt för oss så tänkte jag höra ifall den kollektiva kunskapen här kan ge lite råd. Jag spaltar upp funderingarna:

1.    Behöver båda tankarna ha avluftning eller räcker det med avluftning på den främre tanken?

2.    Vi tänker oss att de rör som ska förbindas med den grova slangen ska vara 38 mm i diameter. Är det tillräckligt?

3.    Vi vill ha inspektionsluckor på respektive tank. Den gamla hade rektangulära luckor men vi är ju fria att välja vilken form vi vill. Jag inbillar mig att en rund lucka är lättare att få tät än en fyrkantig. Någon som har någon annan tanke om det? Till saken hör att de fyrkantiga från den gamla tanken är i perfekt skick så de kan troligen återanvändas.

4.    När det gäller bränslepickup så har jag läst om två olika skolor. Den ena lär ut att man ska ha ett rör som går från toppen på tanken och ned till ett par centimeter från tankens lägsta punkt. Detta för att skräp och vatten ska samlas på botten och att motorn inte ska suga upp detta. Den andra skolan lär ut det precis motsatta, att ha en bränslepickup så nära tankens lägsta punkt som är praktiskt möjligt. Detta för att minsta lilla skräp och minsta lilla vattenmolekyl direkt ska sugas ur tanken för att sedan fångas upp av motorns filter. Personligen tycker jag att alternativ två känns mest vettigt och eftersom vi nu ska bygga nya tankar så kan vi välja att sätta ett rör allra längst ned i tankens kil på kortändan närmast motorrummet. Vad har ni för tankar om detta?

5.    Hur ska de nya tankarna monteras? Jag har läst en del om detta och kommit fram till att bästa sättet är att se till att de sitter så stumt som möjligt. Vi kommer troligen kunna lägga balkar ovanför tankarna i spänn mot undersidan av durken men vad ska vi ha under tankarna, alltså mot båtens botten? Båtens botten är inte sandwichlaminat utan vanligt enkellaminat i glasfiber.

6.    Slutligen, vill jag gärna ha tips på någon som är duktig och inte för dyr som kan utföra svetsningen av dessa tankar. Helst i någorlunda närhet till Stockholm eller Norrköping. Dock kan jag mycket väl tänka mig att åka en bit om det finns någon som är värd att åka till! Jag har läst goda omdömen om Järna Rostfria, så de kan vara ett alternativ. Om någon skulle har en uppfattning om vad det kan kosta att få dessa tankar gjorda så skulle det vara väldigt bra att få veta.

Bilden visar tankarna så som jag snabbskissat upp dem i Sketchup. Jag gjorde två alternativa inspektionsluckor där den högra har samma form som den gamla tanken och den vänstra hur jag tänker mig om valet faller på rund. Röret på sidan av den främre tanken är för påfyllning.

Alla tankar och idéer är välkomna!

Mvh

Fred

Edit:
Jag försöker få till storleken på typsnittet men det blir antingen för litet eller för stort när jag kopierar in det från mitt Word-dokument. Jag låter det vara lite för stort då det är enklare att läsa än om det är för litet...

Senast ändrad av Flintstone | 16 november 2011 | 11:37

post-5151-1394236873,2017_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Båda tankarna behöver vara luftade, på ett eller annat vis - annars kommer tanken med påfyllningen bli full när du tankar, medan den andra tanken fortfarande är full av luft ovanför röret som kopplar ihop tankarna, eftersom luften inte kommer ut någonstans. Kan antingen ha luftning ut i fria luften på båda tankarna, eller sätta en extra slang mellan tankarnas överkant så luften kan ta sig över till den ventilerade tanken och sedan ut (eller vice versa).

2: Med 38mm måste det kunna rinna mellan tankarna minst lika snabbt som du kan tanka i soppa på macken. Måste räcka till med god marginal - själv hade jag inte valt något på långa vägar så grovt.

4: Jag hade valt en bränslepickup som inte tar soppan ända nere i botten, om det inte är viktigt att kunna köra båten tills tankarna är absolut snustorra. Bränslefilter i all ära, men dom är inte idiotsäkra - och jag har dom hellre som backup OM något följer med soppan, än att avsiktligt skicka in all skit i dom och hoppas att dom lyckas filtrera bort det. För övrigt ska bränslepumpar vanligtvis monteras före filter, och dom brukar inte gilla att pumpa annat än just bränsle...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstänkte att båda tankarna behöver avluftning så det får nog bli att jag koppla ihop luftningen ut till fria luften. 

Min tanke var att använda samma rördiameter som just påfyllningen för enkelhetens skull. Då kan jag använda samma slangtyp och slangklämmor som till påfyllningen. Det kan ju inte finnas någon nackdel med att ha en rejäl dimension på överföringen?

Vår bränslepump sitter efter båda filtren så på den punkten spelar placeringen av pickupen ingen roll. De som förespråkar lägsta punkten-lösningen brukar har som argument att om skit och vatten samlas längst ned så finns risken att detta virvlar runt vid hårt väder och grov sjö vilket gör att man riskerar motorstopp när man som minst vill ha det. Personligen tycker jag att det låter logiskt. Sen ska det ju inte komma in så mycket skit i tanken...vi kommer tanka med jeepdunkar från landmackar och där är ju risken för dålig soppa mycket liten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst att folk fått problem med sprickor eftersom aluminium är så sprött. Därför känns det tryggare med rostfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, jag har inget val...det går ju inte att koppla ihop två tankar med toppmonterade anslutningar... Vi kommer inte heller kunna ha toppmonterad påfyllning så jag är rökt redan på den punkten.

Sen skriver du att jag inte får ha slang i botten...vem är det som bestämmer det? Finns det någon lag som förbjuder det? Att en båt inte får CE-klassning med anslutningar i botten kan jag förstå men vår båt är så gammal att CE-klassning inte finns för den ändå.

Sen kan jag förstå att det optimala vore ifall vi kunde ha alla anslutningar på ovansidan men det är tyvärr en praktisk omöjlighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det rätt gjord spricka de inte, har alltid byggt tankar i alu och har aldrig haft nån problem.

Man får inte har nån slang nere men det är ditt eget ansvar.

Och skulle inte veta varför det skulle var nåt problem bara du använda dubbla slangklämmor på slangen.

Runt eller fyrkant lucka spelar inte sån stor roll. använda själv runda med special framtagna gummitätning.

Aluminium är billigare än rf  tror det skulle kosta /- 15000:- moms för både tankar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...