Gå till innehåll
måndag 29 juni 2026
thundergod

Storebro flyttar delvis till Polen?

Rekommendera Poster

Enligt en artikel i västervikstidningen som jag bara råkade springa på så ska storebro flytta tillverkningen av skrov till Polen. Känns ju rätt tveksamt uR imagesynpunkt för ett sådant premiummärke? Undrar om det gäller nimbus och paragon med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polen har blivit ett båtbyggarland. Det är fler märken som bygger där. Har inte riktigt koll på vilka men vet att det är både svenska o norska märken som redan bygger sina skrov där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hu, säger jag bara.

Danska vitvaruproducenten Gram flyttade tillverkningen av sina kylskåp till just Polen. Detta vara runt -03/-04 om jag inte minns fel. Herregud; ett sådant skåp köpte vi och Gram gick till och med ut och förklarade att det berodde på utflyttningen till Polen.

Aldrig mer något från Gram; det stavas i kvalité vad det väger i just Gram.

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt hörsägen så tillverkas en hel del skrov i polen. 

Örnvik, uttern, ryds är några märken jag kommer på så där på rak arm.

Som jag skrev nyss är detta bara hörsägen, så om någon kan motvisa detta så säg gärna till.

Mvh/Bengan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Örnvik och Uttern är ju inga nyheter att de bygger i Polen. Namnet Örnvik har väl nästan försvunnit helt nu och båtarna heter Quicksiler ist?

Om Storebro flyttat skrovgjutningen till Polen så kanske det stämmer att även Ryds gjort det eftersom de är i samma koncern. Tanken är väl att kunden inte märker vart och vem som tillverkat skrovet på samma sätt som övrig sammansättning, träarbeten mm..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...