Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
wellycrafty

plasta på fogskum?

Rekommendera Poster

Hej! Ska göra en typ av balkkonstruktion i min båt och skulle behöva fylla ut lite ojämnheter. Läst runt lite på internet och några hävdar att det går bra att plasta på fogskum medan andra säger att de bara blir en sörja. Att polyestern äter upp fogskummet.

Är det någon som plastat på fogskum. Läste att det skulle vara polyuretanskum. Biltema har ju 1-komponents polyuretanskum ser jag. Kan det fungera att plasta med polyester på tro? Eller ska det vara nån form av 2-komponent skum.

nån som vill dela med sig av tips eller erfarenheter?

Skulle kunna spackla också men de blir så tungt. tänkte att jag fyller på med skum, slipar av så de blir jämt och sen plastar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fogskum har inget gott rykte i marina världen. Med åren blir fogskummet fyllt med vatten så du får tyngden ändå och det kan börja lukta illa. Man kan blanda ut spacklet med små lätta kulor kallat mikroballonger så du får ett lite lättare spackel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok. Ja de verker inte så bra om de drar åt sig vatten. Men mikrobalonger låter intressant. Får forska lite i det. tack för svaret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas 2K epoxyspackel drar inte åt sig fukt och är grymt lätt.
Fast det lär ju gå sådär att plasta med polyester ovanpå.
Jag skulle iofs i vilket fall som helst rekommendera att du plastar med epoxy istället, det fäster bättre i gammal uthärdad plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja - jag har plastat på fogskum - det blir bara sörja. no

Det finns ett alternativ till microbalonger - som ju är helt ok.

På mitt hemlands vilda tungomål brukar det kallas hönemad kanske pga att det ser ut som mat som man skulle kunna ge till hönsen. Det används, blandat med talk och polyester, just till att fylla ut hålrum vid plastbåtstillverkning. Blir nog lätare än spackel blandat av påöyeter och microbalonger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...