Isfjord 0 Postad 1 Oktober , 2011 Jag har en färskvattenkyld VP MD 2030 tillverkad 2001. Efter att ha bytt motorolja idag, startade jag motorn igen och fick bekräftat att varningslampan ”för lågt smörjoljetryck” slocknade. Jag upptäckte dock att varningslamporna för ”för hög kylvätsketemperatur” samt ”generatorn laddar inte” INTE slocknade. Jag fick dock INTE något akustiskt larm med blinkande varningslampor (enligt manualen), utan de fortsatte bara att lysa med fast sken sedan jag startat motorn. Med hjälp av min inbyggda voltmeter kunde jag konstatera att batterierna inte fick den extra spänning som brukar synas när motorn är igång. Undrar vad det betyder att dessa två varningslampor lyser med fast sken, utan att avge akustiskt larm och utan blinkande sken (OBS! det akustiska larmet fungerar vid starttest). Jag tror inte att detta problem har att göra med själva oljebytet, men jag kan ha kommit åt något vid servicen. Till saken hör också att jag körde båten på ca 1,000 rpm mot bryggan i ca 50 minuter för att värma upp motoroljan innan tömning. Kan detta ha orsakat några problem? Efter att motorn tidigare fungerat utan anmärkning, har jag nu fått dessa två varningar efter oljebytet. Några idéer om vad det kan vara? Kan generatorn ha förstörts? Någon som haft liknande problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 49 Postad 29 Maj , 2020 Trådlyft. Löste du problemet? Jag har fått exakt ovan problem, jag har dock en TMD30 och problemet tillkom efter turbobyte. Inte för att jag tror det hänger ihop på annat sätt än att båten vill jävlas så mycket den bara kan. Så fort jag lagat något dyker nästa fel upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser