Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Isfjord

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Isfjord

  • Placering
    Kadett
  1. Ja, jag misstänker det är solenoiden. Får nog lämna in den.
  2. Hej Minuten. Tack för ditt svar. Det är jobbigt med startmotorn eftersom den sitter såpass otillgängligt till. Jag har funderat på att lämna in den (om jag nu lyckas få loss den), men jag tänkte att det kanske var onödigt om det är något spänningsfall. Lämnade du in din startmotor i Stockholmsområdet?
  3. Hej Larsakelarsson. Tack för ditt inlägg. Tidigare år har det räckt med att handpumpa tills dess att CAV-filtret fyllts upp och därefter finfiltret genom att pumpa tills dieseln sipprar upp genom luftningshålet, men det dög inte i år. Enligt manualen skall andra steget av luftning ske genom att man öppnar spridarna, lägger an full gas och "pumpar" med hjälp av startmotorn - inte handpumpen. Lyckas dock inte se att det kommer fram något bränsle till spridarna, Kan man lufta fram till spridarna genom att använda handpumpen istället för startmotorn? "Pumpspaken" tar inte så bra, och jag lyckas inte ställa in drevet mot "TOP-tecknet" med handkraft. Måste man använda startmotorn för att vrida vredet till rätt position (för att underlätta handpumpningen)?
  4. Ibland klickar det bara från startmotorn/solenoiden/startrelät när jag försöker starta motorn. Detta kan ske några gånger innan startmotorn går igång. Jag vet att batterierna är i gott skick, men jag har inte kunnat mäta upp spänningen till startmotorn eller till startknappen. Det kommer inga konstiga ljud från startmotorn, så jag misstänker att den inte kärvar. Det hörs bara ett distinkt klickljud, men jag vet inte om detta klick kommer från solenioden eller från startrelät i elektronikboxen. Någon som vet var klickljudet kommer ifån och hur jag kan felsöka/åtgärda detta?
  5. Igår försökte jag starta motorn efter att den stått stilla i cirka 3 veckor (då jag bytte bränslefilter och CAV-filter). Motorn startade, men dog efter några sekunder. Jag försökte starta igen, och samtidigt dra upp varvtalet, men motorn reagerade inte på ökat gaspådrag, utan dog igen. Jag försökte cirka 5 gånger. Några gånger gick motorn igång men dog igen efter några sekunder. Några gånger gick den inte igång alls. Jag har inte haft detta problem tidigare. Det verkar som att motorn inte får tillräckligt med bränsle, och jag kan inte köra båten. Jag kan se att det finns diesel i CAV-filtret (glaskoppen) och när jag öppnar luftskruven ovanpå bränslefiltret, ser jag att det finns diesel där (flödar över ur luftningsskruven). Jag bytte luftfiltret bara för att försäkra mig om att motorn fick luft, men detta gjorde inte någon skillnad. Pumpade även ut drygt en liter diesel ur tanken, men det ser inte ut som att den innehåller några bakterier. Kontrollerade även att tanken var full. Skruvade även av spridarna på motorblocket, men lyckades inte få fram diesel till dessa när jag körde startmotorn (med fullt gaspådrag). Jag vet dock att det är diesel fram till bränslefiltret, eftersom det flödar över när jag öppnat luftningsskruven. När jag två veckor tidigare bytte bränsle- och CAV-filter, tyckte jag dock att det fanns rester av bakterier i CAV-filtret. Jag har också försökt starta motorn med öppet tanklock (om det skulle uppstått ett vacuum i tanken), men utan framgång. Misstänker att någonting hindrar bränslet att komma fram till motorn. Någon som kan tipsa mig hur jag bör felsöka vidare?
  6. Jag har en färskvattenkyld VP MD 2030 tillverkad 2001. Efter att ha bytt motorolja idag, startade jag motorn igen och fick bekräftat att varningslampan ”för lågt smörjoljetryck” slocknade. Jag upptäckte dock att varningslamporna för ”för hög kylvätsketemperatur” samt ”generatorn laddar inte” INTE slocknade. Jag fick dock INTE något akustiskt larm med blinkande varningslampor (enligt manualen), utan de fortsatte bara att lysa med fast sken sedan jag startat motorn. Med hjälp av min inbyggda voltmeter kunde jag konstatera att batterierna inte fick den extra spänning som brukar synas när motorn är igång. Undrar vad det betyder att dessa två varningslampor lyser med fast sken, utan att avge akustiskt larm och utan blinkande sken (OBS! det akustiska larmet fungerar vid starttest). Jag tror inte att detta problem har att göra med själva oljebytet, men jag kan ha kommit åt något vid servicen. Till saken hör också att jag körde båten på ca 1,000 rpm mot bryggan i ca 50 minuter för att värma upp motoroljan innan tömning. Kan detta ha orsakat några problem? Efter att motorn tidigare fungerat utan anmärkning, har jag nu fått dessa två varningar efter oljebytet. Några idéer om vad det kan vara? Kan generatorn ha förstörts? Någon som haft liknande problem?
×
×
  • Skapa nytt...