Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Rolandhs

Motorbyte Ballad

Rekommendera Poster

Hej

har trassel med min MD6B som blivit svårstartad trots nyrenoverade spridare, en cylinder vill inte gå igång utan hjälp av startgas, mekaniker tror det är inläckande kylvatten droppar.

Antinge renovering eller byte till annan beg så frågan är vad passar??

T ex MD7 ?? vore bra med samma vikt o lite mera ork men även passa mot ev bef backslag eller liknande.

// Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle byta motor ( från en MD17 ) så hamnar jag i följande resonemang och ska man koka ner det till en enda avgörande fråga så är det väl
- Är säkerhet med en ny motor så viktig att jag vill betala för det även om jag inte tror att jag ska ha båten kvar så många år att jag får nytta av investeringen fullt ut, ekonomiskt?

För det absolut billigaste är att sätta in en renoverad motor av samma typ du redan har. Då behöver du bara lyfta ny motor på plats liksom. Och koppla in exakt som tidigare.

Näst billigast är att hitta en lite starkare renoverad motor där du behöver göra minimalt med motorbädd och backslag eller axel / propeller.

Jag själv kapade pengar - lite grann - genom att göra en del jobb själv vid installation av helt ny motor. Resonerade som att jobbet med ur och ilyft kostar vad det kostar oavsett motor. Samt att jag skulle ha motorn i minst 10 år, kanske 15. Om 15 kommer det att vara brist på reservdelar och framför allt folk som kan serva en gammal motor. Plus att det var värt för mig att få en flong ny motor.
Fick dessutom halva installationskostnaden gratis genom att jag sålde den gamla motorn...

Men jag fick byta motorfästen, ny propeller också... den var inte gratis kan jag säga.

Däremot, att snygga upp i kölsvin, montera en helt ny länspump, montera nya och större bränslefilter, nytt avgasrör med en extra ljuddämpare samt helt nytt vattenintag och slang.... 
Sådant tycker jag hör till en normal renovering och inte ingående i motorbytet. Och där kan du spara pengar genom att jobba själv. Nytt - gammalt - större renoverad motor... to be or not to be.... bara du själv kan avgöra det. Men pris säger en likadan motor, fast renoverad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roland!

Hade tidigare en Ballad med en Md 6:a (trött pjäs). Bytte sedemera ut den till en Md 7:b en smärre effektökning på 75%, det blev som en helt ny båt. Md 7a och b är samma motor med annan insprutning, Md 7a har ca 13 hästar och Md 7 b har ca 17,5. Att betänka är att det är en gammal model och att reservdelarna börjar tryta. Men hittar man en renoverad motor så är det ju det lättaste sättet för alla saker passar. Samt att båten fortfarande är klassad om man ska kappsegla med den.

 

Mvh Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse,

efter lördagens transport till uppläggsplats ca 22nm så totalhavereade motorn efter 7-8nm, började gå varm dvs vattnet försvinner ut troligen med avgaserna läckande rör vid spridare (dålig gänga) så att det blev kryss och bogsering sista biten i kanalen framme 3 min innan bron gick upp. (Norrköping)

Felet med vattnet kanske bara är packning och röret är lätt lagat men det kan också sluta med en helrenovering så det verkar attraktivt att stoppa i en beg MD7 för att begränsa kostnaderna så jag undrar?? och så blir det lite fler hästar.

Passar MD7 rakt av mot befintlig backslag och motorfästen och/eller några andra problem??

// Roland  S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roland!

Md6B Har samma block som Md 7:orna, så motorfästen och allt passar, det är bara och skruva över det du vill.Förutom insprutningen för då tappar det lite av det fina med att byta. Jag satte in en Md7b och fick 17,5Hkr. Det är lite väl starkt, för Balladen gräver ju ner sig när det går lite för fort och man får sittbrunnen full av vatten. Men man behöver inte köra fullgas hela tiden. Md6a som jag hade har ju dynastart så svänghjulet är lite annorlunda. Så jag fick göra om motorrumsisoleringen lite. Annars skall det inte vara några konstigheter.

 

Mvh Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...