Gå till innehåll
tisdag 17 februari 2026
Gäst Tomas

Risk för frysskador utombordare

Rekommendera Poster

Gäst Tomas

Hej, Båten har legat i vatten under snöoväder och minusgraderna som drabbade oss tidigare i förra veckan. Motorn är Evinrude 60hk och jag undrar nu om det finns risk att den har tagit skada? Vad tror ni? Ska jag bara dra igång den och se vad som händer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en båt liggandes på västkusten. Den ligger i året runt med utombordaren hängandes på. Aldrig haft några problem... kan ju ha haft tur, men så länge man har olja i växelhuset (och inte vatten) så brukar det inte hända något. Har din motor hängt i vattnet eller varit upptiltad/uppdragen? För under vattenytan tar det ju ett tag innan det blir minusgrader (och då blir det ju is)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen fara. Eftersom kylvattnet rinner ur systemet när motorn stannar så finns det inget vatten som kan frysa inne i motorblocket som på en bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer ... min Honda har hängt på båten sedan 98 i ur och skur och ner till -25 ... och ingen skada skedd där inte. Däremot lärde jag mig den hårda vägen att största risken ligger i växelhuset nere vid propellern ... en av mina småmotorer frös sönder där pga att det kommit vatten i oljan ;(( mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...