Gå till innehåll
torsdag 02 oktober 2025
Sueco

Plasta igen genomföringshåll och skador, konfunderad

Rekommendera Poster

Hej allihop

Har suttit och läst en massa på nätet men en sak jag har märkt är att man lägger glasfiberväven olika. I vissa fall lägger man en stor bit som täcker hela slipområdet först, i andra fall lägger man en liten bit för att täcka hålet och sedan större och större bitar väv till rätt tjockleck uppnåtts.

Enligt mig borde det vara bättre att lägga en stor bit först, en rejäl väv närmast skrovet ger maximal bindningsyta och styrka(tycker jag).

Är det som så att det skiljer i arbetssätt mellan vinyl/polyester och epoxi?

Personligen tycker jag att man ska göra enligt bilden men har inget emot att bli övertygad om annat, dvs om det finns teknisk bevisning på att det är bättre :)

post-10005640-1394236828,2966_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under att vi byggde upp närradion i Sotenäs, var det nån fyndig person som satte upp ett anslag på studierutan.

Teori - man vet allt, men inget fungerar.

Praktik - allt fungerar, och ingen vet varför.

På denna arbetsplats är teori och praktik förenade -

inget fungerar och ingen vet varför.

Det är ju bra om man i teorin exakt vet vad som är optimalt, men om man slipar ur ordentligt och laminerar upp ett hål, gärna från bägge sidor, så har det ingen praktisk betydelse om man bygger med stora eller små glasfiberbitar till att börja med. Jag brukar lägga små bitar och därefter öka storleken efterhand, så att de överlappar.

Hade en arbetskompis som alltid sa angående konsten att splitsa; Han splitsar dåligt, men han rullar gott

Att rulla ur all luften när man laminerar har en ganska stor betydelse för ett gott resultat.

För bottengenomföringar och andra hål under vattenlinjen brukar jag använda epoxy. Jag är ingen stor förespråkare av epoxy generellt. Det duger i de allra flesta fall med polyester (eller liknade). Fördelen med epoxy är att när lagningen är klar är i princip epoxybehandlingen av skadan klar.

Lagar man med polyester bör det härda i minst fyra veckor innan man målar över med epoxygrundfärg. (Gäller gelshield)

Skrivit lite om att sätta igen bottengenomföringar här http://thallatha.blogspot.com/2010/06/bottengenomforingar.html

Senast ändrad av toaen | 19 september 2011 | 13:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack o bock

Som du säger så fungerar nog båda varianterna. Orsaken jag frågade var att jag inte hittat några tekiska beskrivningar som kan påvisa att det blir skillnad i styrka.
Då kör jag med min variant att stor bit först och sedan mindre till rätt tjocklek har uppnåtts, den känns mer logisk tycker jag....

Alla hål och genomföringar kommer att plastas med epoxi, självklart från båda hållen. Alla annan plastning kommer att göras med vinylester då jag får bra pris på det samt att det slår polyester i limningsförmåga  :)

Följd fråga, men utan bilder just nu
Hur gör du med mindre hål ovanför vattenlinjet tex skruvhåll? Renslipning/gradning och sedan bara epoxispackel eller med väv. Jag pratar om hål mellan 4-10 mm från skruv o bult.

Senast ändrad av Sueco | 19 september 2011 | 15:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns förmodligen en större risk för ojämnheter på lagningen om man börjar stort och går mot mindre bitar, man har ju kanten på varje vävbit uppe vid ytan. Börjar man med småbitar och går upp i storlek kommer ju allt utom sista biten täckas av just sista biten.

Om det spelar någon roll? Beror nog på kravet på slutfinishen och vilka verktyg man har att tillgå. Jag skulle inte vilja handslipa ett epoxylaminat flera millimeter för att få det jämnt och snyggt om man säger så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är små hål ovan vattenlinjen i Gelcoaten skulle jag laga med vinylester om det är det du har.

Jag har aldrig haft det problemet, men jag skulle kunna tänka mig att kona ur hålet lite med en försänkare och borra upp hålet en aning för att det skulle bli rent. Sätta en plastbricka, nån mm tjock, (Glasspaket) med ytterkanten i liv med skrovet på utsidan. Fylla hålet från insidan med vinylester och laminera över ett par lager matta om det går. När det härdat, en lätt avslipning av plasten i hålet på insidan och sen fylla upp resten med Gelcoatspackel. Lite övermått. Det svåra är väl att få rätt färg. Sen vattenslipning, rubbing, polering och vaxning. 

Är det små hål går det kanske att bara spackla igen dem från utsidan.

Satte igen ett par 5 mm hål under vattenlinjen. Gjorde en epoxyplugg enligt bilden.

http://thallatha.blogspot.com/2010/06/logg-och-lodgivare.html

post-945-1394236828,3873_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, ifs har du rätt men det finns ju inget som hindrar att sista väven man lägger på är av fullstorlek. Nu har jag ju inte det problemet så jag håller på med helrenovering, så att avsluta med lite epoxispackel som ska slipas är en droppe i havet. Det enda som kommer att handslipas är sådant som inte maskinerna kommer åt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon glad människa har fått för sig att man skruvar fast saker men icke rostfria skruvar. Mao har jag numera ca 250 hål i sittbrunnen som har hållt teaklister på ryggstödet. Skulle slängt in ett foto men min sida ligger tydligen nere just nu.

Mao är det många små hål som ska fixas(tyvärr i lodrätt läge) men som du skrev, försänka hålen ordentligt in o utsidan och sedan epoxispackel från utsidan som får krypa igenom och bilda en miniplugg mha av tummen/tejp på insidan.

Är det 10mm hål kanske jag ska försöka få dit lite väv för att hjälpa till styrkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det så många hål, hade jag nog bara rengjort hålen och försänkt en aning och spaklat igen från utsidan. Brukar alltid ha epoxy hemma så det hade nog blivit ett spackel av epoxy och mikrobalonger. Fast det duger med viylester och talk.

Sen hade jag målat sittbrunnen med en tvåkomponentsfärg - denna. http://de-ijssel-coatings.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär den planen jag hade förrutom att hela båten ska målas med de-ijssel knallgula färg.

Letar bilder på hålen, ska fixa dom imorgon eller ikväll om jag hittar dom  :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dålig bild av sittbrunen men den bästa jag hittade

post-10005640-1394236828,6079_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll där fäste för stege suttit, tror jag :)
Testade att försänka hålet och det ser ok ut även om jag behöver en snabbare borrmaskin, billig skruvdragare duger inte

Senast ändrad av Sueco | 20 september 2011 | 00:56

post-10005640-1394236828,6622_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den jobbiga skadan, några toppar där skrovet spruckit. Resten är intryck(av stötta kanske) men fibern intakt. LIte fundersam hur jag ska göra men ska slipa ner mer så jag bättre kan bedömma skadan.

Senast ändrad av Sueco | 20 september 2011 | 00:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidigare ägare som varit lite väl hård med slipmaskinen(lövtunnt skrov). Kommer att plasta upp inifrån först för att få stadga och sedan slipa ner från utsidan och plasta upp igen

post-10005640-1394236828,7938_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ni ser är hela båten renslipad invändigt, samt all rutten balsa är nertagen(mao allt är borta  :) ).Skrovet kommer att återställas med vinylester och fiberväv från botten till topppen. Så först lagar jag alla hål och genomförningar med epoxi och på det kommer kommer väv att läggas för att komma upp i rätt skrovtjocklek.

Jo, jag vet att det är ett idiotprojekt men jag har mer tid än pengar  :)

post-10005640-1394236828,8476_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbart Sueco!

Jag älskar människor som du, som skiter i konventioner och ger sig på idiotprojekt trots att alla säger att det är omöjligt och att det är bättre att skaffa färdiga grejer! Om jag hade möjligheten så skulle jag ge mig på ett liknande projekt...kanske renovera en riktigt skabbig Austin Healey 3000 (engelsk veteranbil alltså) som jag känner till. Nu finns inte de möjligheterna för mig så jag får nöja mig med att putsa lite på båten och läsa om andra människors underbara driftighet! laugh

Jag håller tummarna för att du kommer iväg på din världsomsegling framöver...för visst är det väl det som lockar?!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ska du köpa bilen :)
Med en svets, lite plåtverktyg och en låda karrosseritenn kommer du långt. Så länge man har en lokal att vara i som inte kostar multum, så är allt genomförbart. Det kanske tar lite längre tid men det får man ta  :)

Jo, tanken är att segla långt men det är ett senare problem. Jag kanske inte kommer längre än till öland men målet är att se något mer. Har hela livet fixat bilar o hojar så tummen sitter där den ska. Tid har jag gott om så det gäller bara att hitta pengar till dom dyra sakerna men det löser sig  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, de grundförutsättningar som behövs är kunskap (eller vilja att lära), lite pengar, gott om tid, lokal att vara i och hälsan. De tre första har jag men tyvärr faller det på de två sista för min del, så bilen förblir troligtvis en dröm. Drömmar kan man dock leva gott på! laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, drömmar ska man ha annars är det ju inget roligt.
Just nu drömmer jag om att komma över en billigt kubota motor men det ser mörk ut just nu men jag letar vidare  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Laga inte med epoxy där du tänker lägga vinylester eller polyester.

Vinylester och polyester fäster inte på epoxi!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt West System är det inget stort problem alls efter tester

The graphs show very little change in the adhesive strength, and much of the variance is within the tolerance of the test method. When the studs were pulled, the failures occurred in the fairing compound, cohesive failure of the gelcoat, or in the bond between the gelcoat and laminate. Since these three modes of failure occurred under similar loads, it indicates that the strength of the bond is close to the cohesive strength of both the gelcoat and the fairing compound. The nine-week exposure may not simulate what could happen after many years, but it does indicate that the gelcoat bond to epoxy laminates is a good bond and should perform well.

Our test clearly demonstrates that polyester gelcoat will bond to a properly prepared WEST SYSTEM epoxy as well as to a cured polyester laminate. This test confirms that polyester gelcoats can be applied over cured WEST SYSTEM ™ epoxy on repairs below the waterline

Samtliga profesionella plastare jag pratat med ser inte heller något problem. Över dom mindre epoxilagningarna kommer jag att lägga ca 10 m2 vinylester i flera lager så den mindre limningen  ses som ett icke problem.

Däremot skulle jag inte plasta fast ett litet fäste med poly/vinylester på en befintlig epoxilagning, det vore att be om problem.

Senast ändrad av Sueco | 20 september 2011 | 15:13

Senast ändrad av Sueco | 20 september 2011 | 15:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...