Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Flintstone

Wallas/Thermo, hur fungerar tändindikeringskontakten?

Rekommendera Poster

Jag är ifärd med att renovera upp en gammal Thermo 2500 (som i grunden är samma värmare som Wallas 1300 mfl). Det jag har fått göra är total rengöring, byte av bränslepump, byte av båda sockerbitarna eftersom det var helt sönderrostade samt att putsa upp alla kontaktytor. Jag fick också putsa upp och motionera fläktmotorn en del. Några kabelskor som är sönderrostade kommer också bytas.

Jag har kunnat bänktesta alla funktioner utom en, tändindikeringen. Jag kan för mitt liv inte klura ut hur denna är konstruerad och hur den fungerar. Först trodde jag att den var en enkel bimetallkontakt som efter en viss temperatur slöt en krets men efter att ha testat att värma runt kontakten med en blåslampa med miltimetern kopplad så fick jag ingen indikation, det var en osluten krets oberoende om kontakten av kall eller supervarm. Kanske är den trasig?

Är det någon som har koll på hur denna tändindikeringskontakt fungerar och om det då finns något man kan ersätta den befintliga med.

Bara så att ni vet så har jag tidigare varit med värmaren hos Värmedoktorn i Spånga men han ville ha 4500 kr för att få ordning på den! surprise Detta var dock innan jag själv börjat fixa med den.

Jag kan givetvis ta värmaren till Kjell igen med det skulle kännas så grymt skönt att få igång den själv! cool

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 17 september 2011 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till 2500:an direkt, men har grejat en del med 1800:an. Där är det precis som du gissat, en enkel bimetallkontakt som indikerar tänd brännare. Skulle förvåna mig om det inte är så på din värmare också.

Jag har nu kollat lite på Värmedoktorns ritning http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=Handbok-Thermic2500.pdf och det är en enkel bimetallbrytare som slår till när det blir nog varmt. Det brukar finnas märkdata på brytarna, kolla får du se. Du kanske inte värmde nog mycket för att få till ett tillslag.



Senast ändrad av excel319 | 18 september 2011 | 00:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Excel och tack för ditt svar!

Grejen är att denna pryl inte ser ut som något som är inköpt av Wallas från någon annan tillverkare och ditmonterat. Det ser mer ut som att Wallas byggt ihop det själv och punktsvetsat fast på brännarbotten varför det inte finns några tecken alls att utläsa. Jag kan försöka ta en bild på hur det ser ut.

Överhettningsskyddet var dock en inköpt pryl från england. Där fanns tydliga märken att utläsa men den fungerade perfekt.

Om detta nu är en vanlig bimetallkontakt med brytande funktion så är det ju inte några större problem att få dit någon annan variant...men då måste man ju veta vilka värden som gäller. Alltså vid vilken temperatur ska den sluta kretsen och vid vilken temperatur ska den bryta den samt hur hög temperatur den måste klara av att hantera utan att den smälter.



Senast ändrad av Flintstone | 18 september 2011 | 01:37



Senast ändrad av Flintstone | 18 september 2011 | 01:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakten är av slutande typ. När det blir varmt slår den till och lampan för tänd värmare tänds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon koll på vid vilken temperatur kontakten ska slå till och hur pass varmt det blir där den sitter? Man vill ju inte att den bara ska fungera en gång! wink

Jag har haft lite mailkonversation med Kjell på Värmedoktorn och han sa att han säljer en typ av kontakt som man sätter på yttercylindern istället för i brännarbotten. Dock fick jag inget pris av honom och jag har en känsla av att han tar bra betalt för sina grejer. Bäst skulle ju vara om jag kunde hitta en kontakt på typ ELFA som fungerar. Jag köpte två dylika där som jag ska ha på mina avgasknän för att få akustisk varning om kyningen lägger ned. De kostade inte många tior men jag måste veta hur hög temperatur det blir vid brännaren så att kontakten inte smälter om jag använder en liknande.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning vid vilken temperatur den slår till. Min spontana fundering, när jag börjad forska lite i problemet, var varför man inte har använt efterkylningskontakten till tändindikering. Den har ju i stort set samma funktion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke! Det enda jag kan tänka mig att man vill ha två olika kontakter är att de ska jobba vid helt olika temperaturer. Kretsen för tändindikationen kanske ska slutas vid en mycket högre temperatur än när nedkylningskretsen ska brytas...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Jag hade en Thermo 2500 i min båt förut, som jag bökade en hel del med, just tändindikeringen lade av, bimetallen i botten hade gått av, Värmedoktorns råd var att montera en slutande kontakt (som han sålde rätt billigt) ungefär mitt emot var vanliga efterkylningstermostaten sitter. Man fick göra ett likadant hål i själva brännarcylindern som under efterkylningstermostaten, montera med en fjäder som kläddes med värmebeständig slang för att inte korstsluta kontakterna.

Funkade kanon för mig i flera år, fast förra året gav jag upp den värmaren, då bränslepumpen gick sönder, alltså själva pumpmotorn, den var ändå bara ett par år gammal då jag köpte den motorn ny hos Värmedoktorn för runt 2000kr, motorn blev het o brände transistor på kretskortet.

Så hittade en ersättningsvärmare som heter Wallas 2000, ser precis likadan ut som 2500an, inköptes på Blocket för 800kr, jag kostade på den ett nytt kretskort, servicesats o lite allmän service och den funkar som en dröm

2500an har jag kvar som renoveringsobjekt, kan kolla data på tändinikeringenskontakten jag satte dit om du vill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Chrisvb01!

Tack för ditt svar! Det löste sig med min tändindikatorskontakt. Jag satte igång och gjorde rent ordentligt och fick igång den igen! Det var mycket smuts och en del rost som gjorde att det inte blev kontakt varken den var varm eller kall. Dock kan det vara jättebra om du lägger ut datan på din kontakt för andra som vill bygga om sin värmare.

Tråkigt att höra att din pump gick sönder efter endast två år...jag har min gamla pump inlämnad hos Kjell nu för att han skulle bygga om fästet för en ny pump. Det skulle kosta drygt 2000 kr så det låter som att det är samma pump som du köpte. Inte så kul om de bara håller två år!! Lite märkligt att den blev het...den sitter ju en bra bit ifrån själva värmedelen...kan det ha blivit någon kortis tror du?

Jag har också varit inne på att köpa en beg. värmare på Blocket, de dyker ju upp då och då, men jag har liksom givit mig f-n på att jag ska fixa vår värmare. Sen vet man ju aldrig hur länge en beg. kommer funka.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...