Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
Klacksorarna

Billig båt från baltikum

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag har hittat en firma som heter scand marine ou som säljer yamarin båtar mm. Dom har riktigt bra priser, någon som vet något om denna firma och om det har varit några problem med att handla av dom. Båtarna skall finnas i baltikum och är nya -11 både båt och motor. Jag tittar på Yamarin 63 br med 150hk Yamaha.

Tacksam för svar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte o lägga på ca 30% i moms o tullavgifter bara.wink  kostnader för transporten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena enl firman så är dom kostnaderna med i priset. Dom kräver ingen handpenning eller något utan dom levererar båten hem till min dörr och jag får kolla av den innan jag betalar, låter nästan för bra för att vara sant tycker jag där av mina funderingar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bli dyrt i efterhand eftersom det utreds hurvida momen betalas vilket kan efterdebiteras dig som köpare, vidare så har firman bakom firman figurerat i div brottsmisstankar.

Vet en med en båt därifrån som inte är garantiregistrerad, felaktig propeller och ej orginal med fel tryckbricka som skadade vxl huset.

Men som sagt köp du så får vi höra hur det gick. Lycka tillyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket land är det ?? Baltikum är samlingsnamnet för 3 länder  Estland, Lettland och Litauen och de som är med i EU är det inga problem att handla hos enligt www.konsumenteuropa.se , vad gäller moms på en ny båt  i ett annat eu land så lyfter du momsen i det land du köper båten och anmäler till skattemyndigheten i Borlänge att du köpt båt och är momspliktig i Sverige och betalar 25% i moms så är det klart , beskrivs här

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/kopanybilbatmotorcykelflygplan.4.3a7aab801183dd6bfd380005738.html

själv har jag köpt 2 båtar i Finland viserligen begagnade men betydligt billigare än i Sverige utan några som helst problem med garantier o.s.v handlare i Finland är helt ok att ha att göra med.

M.V.H

Kenbja 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

länken till konsumenteuropa.se kom inte med av någon anledning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Så jag åker på skatt i sverige då blir det ju ganska dyrt iaf, enl säljaren så skulle inte jag behöva betala något mer än det pris jag fått på båten. Enl dom så skulle det bara vara min faktura som jag skulle behöva betala. Skatta och moms betalades  i estland sa han. Nu fick jag lite mer att tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok låter ju mindre bra om dom har haft problem med rättvisan kan du kolla upp detta lite mer för det är ju ganska mycket pengar det handlar om för min del. Var det nya grejor som din bekanta hade handlat. Jag köper ju allt nytt om jag nu vågar handla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Estland er med i EU så köper du båten der behöver du inte betala några avgifter i Sverige. Du kan välja om du vill betala estisk eller svensk moms.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr du kan inte välja att betala moms i det land som har lägst  moms du betalar moms på en NY båt i det land den skall nyttjas det står bra beskrivet hos skattemyndigheten.

Jag har köpt begagnade båtar (Max 1 år gamla) och då är det momsen i det land man köper den  som gäller

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det låter för bra för att vara sant så är det oftast inte sant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under förutsättning att båten är under 7.5m lång, vilket en Yamarin 63 år, och köps i ett EU land så betalar du INTE svensk moms utan du betalar moms i det land du köper båten. Jag har själv varit sugen på att köpa en Yamarin 76 DC, men den är 7.52 meter lång (!) och kollade då upp detta med skatteverket. Går även att läsa på http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/kopanybilbatmotorcykelflygplan.4.3a7aab801183dd6bfd380005738.html. För båtar över 7.5m är det andra regler.

Att jag sedan inte skulle våga köpa något av några Balter är en annan historia. Har helt enkelt hört för många skräckhistorier. Gissar att Yamarin inte kommer att godkänna några garantiregistreringar från dettta företag.



Senast ändrad av Yammi | 13 september 2011 | 22:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag kollat med tullen och skatteverket och enl dom så kommer jag inte att behöva betala några extra kostnader här i sverige så länge momsen betalas i estland. 

Nu ska jag kolla om företaget är momsregistrerat så att dom är sjyst, sen gäller det bara att våga göra affär. Ska kolla med Yamarin fabriken ang garantier osv så åter kommer jag med mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon sa, är det för billigt för att vara sant så är det oftast något som inte stämmer.

Betänk att stulna båtar oftast försvinner till Baltikum för att sedan dyka upp på beg marknaden.

Hade personligen aldrig köpt en båt där med risk för att stödja den illegala marknaden. Tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtarna säljs från Finland till ett Estlänskt företag som säljer dom vidare till nämnd handlare. Garantin stannar hos första handlaren på det sättet dom gör affärerna och du är fjärde ägaren på båten och därmed garantilös, vidare så är det något konstigt med momsen i alla dessa tre länder, detta utreds enl uppgifter från sk säker källa, Så vänta du ett tag så du inte åker på en saftig momsräkning också.



Senast ändrad av sea-ray_230 | 14 september 2011 | 13:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte tolka skatteverket s text på annat sätt än att båten är NY skall moms betalas i landet båten skall användas jag klippte ut följande

Köpa ny bil, båt, motorcykel, flygplan

Om du köper en ny bil eller ett annat nytt transportmedel från ett annat EU‑land ska du själv betala moms i Sverige. Nya transportmedel ska alltid beskattas i det land där de ska användas. Momsregistrerade företag ska redovisa momsen på nya transportmedel i skattedeklarationen som varuinköp från andra EU-länder. Under länken Bilar och moms till höger kan du läsa mer om vad som gäller för företag. Privatpersoner och juridiska personer (t.ex. företag och föreningar) som inte är skattskyldiga till moms ska redovisa momsen i en särskild skattedeklaration. 

Transportmedel indelas i

  • marktransportmedel (t.ex. bilar, motorcyklar och EU-mopeder)
  • fartyg (skepp och båtar)
  • luftfartyg (t.ex. flygplan, helikoptrar och ballonger).

För varje kategori finns en särskild definition av vad som räknas som ett nytt transportmedel. Med EU-land menar vi en plats inom Europeiska unionens mervärdesskatteområde. Notera att t.ex. Åland inte räknas som EU-land. Köper du ett nytt transportmedel från en plats utanför EU:s mervärdesskatteområde som du tar in i Sverige gäller reglerna för privatimport.

M.V.H

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, så därför riskerar dom som köpt båt av denne person att åka på en momssmäll inkl straffavgift den dagen han åker dit och kundregistret gås igenom. Var blev båten billigast då? Sverige eller Estland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man även kan citera skatteverkets definition på ny båt, som Klacksorarna redan har nämnt, och dessutom enligt hans egen uppgift har fått bekräftad av både tullverket och skatteverket och som då inte ska omfatta den i tråden nämnda båttypen. (Går det inte att ändra font på inkopierad text?)

Garantianspråk kan jag däremot tänka mig att det kan bli problem med, och jag har inga som helst erfarenheter från det nämnda företaget.

Nya skepp och båtar

Ett fartyg som är längre än 7,5 meter räknas som nytt om något av följande villkor är uppfyllt:

  • Det köps inom tre månader efter det att det första gången tagits i bruk

eller

  • det har färdats högst 100 timmar före köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen kul tråd

Här är länken till skatteverket där man beskriver vad som gäller vid import av NYTT transportmedel

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/kopanybilbatmotorcykelflygplan.4.3a7aab801183dd6bfd380005738.html

när jag har handlat med Finland som har (Om jag inte missminner mig) 22% MOMS så lyfter man bort den i Finland och betalar svensk moms d.v.s 3 % mer men eftersom det blev begagnade båtar för mig så är det Finsk moms som gäller, vad gäller garantier så finns detta väldigt väl dokumenterat vilken miniminivå som gäller vid handel mellan EU länder i konsumenteuropas hemsida det kan vara bättre i vissa länder men intt sämre.

sea-ray om inte jag missminner mig så är du i båtbranchen eller ;-) jag har för mig att jag bad dig kontakta mig i en tidigare tråd då jag är intresserad av en ny båt och tänkte pröva att nyttja en Svensk handlare , jag väntar fortfarande :-))

 

M.V.H

Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du inom EU så betalar du alltså ingen moms i Sverige (förutsatt att det ej är nytt objekt) och inga tullavgifter mm, som du gör tex från USA. Transportkostnad däremot, den får du plussa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Nu kan jag informera lite bättre.

Jag har nu mailat så pass långt att jag skulle beställa en ny båt för omkr 300tkr men när jag ville ha moms regnr på företaget och motor och tillvnr på båten så har den rackarn slutat att svara på mina mail.

Summa sumarum av detta. Företaget utger sig för att betala moms i estland men vilket dom troligtvis inte gör å då åker du som köpare på att betala moms i sverige vilket man ganska säkert inte hade räknat med rent ekonomiskt. 

Jag har kollat med tullen och där blir det ingen extra avg då vi handlar mellan Eu land.

Skatteverket fick tolka texten i skv556 åt mig, då jag ville vara helt säker på att inte behöva betala moms i sverige då jag skulle köpa en helt ny båt, om företaget i estland skulle ha betalat moms i estland så skulle inte jag behöva betala något i sverige så hittar man en seriös firma så kan man göra en bra affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig så var det frakt fritt det hade jag dealat till. Båten jag skulle köpa var helt ny båt -11 och motor -11 och det skulle inte momsas i sverige eller betalas några andra avg. Betalar firman eller säljaren moms i det land du köper båten så är det lugnt enl skv i sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, men hur vet du att han gör det? Det är just därför han säljer som han gör och gör han det inte så faller det tillbaka på dig. dyr chansning och så är dessa båtar inte garantiregistrerade på rätt sätt och det kan bli ett dyrt äventyr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är något som inte är ok med deras momsbetalning i Estland undrar jag hur i hela världen Skatteverket i Sverige ska kunna koppla det till en svensk köpare och sedan påföra svensk skatt. Känns väldigt långsökt. Har vänner som köpt båt i Finland som frågat Skatteverket och tullen och fått till besked att har man bara fått in båten i Sverige så finns det inte en chans att de skulle hitta problemet och än mindre kräva in momsen. Båtarna levereras ju i Sverige så att föra dem över gränsen är inte köparens problem... Värre är det möjligtvis med garantiregistrering. Kan man inte göra det själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...