Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
rwd73

Aldell 2,5hk - problem

Rekommendera Poster

Jag har kommit över 2 st ickefungerande Aldell 2,5hk som jag nu försöker få ihop till en fungerande. Båda är i stort sett kompletta och går runt, dock dåligt med gnista. Ingen/mycket svag.

Jag har plockat av spolarna för att mäta. Jag får 4,75 kohm mellan tändkabel och spole och

1 ohm mellan primärkabel (den som går till kondensatorn) och spole. Kondensatorerna får jag inga värden från, det verkar vara avbrott i båda.

Om nu det bara skulle vara kondensatorerna det är fel på så borde väl motorn gå en stund tills brytarna blir brända?

Går det överhuvudtaget att få tag i tänddelar till såna här antikviteter eller finns det andra trix att få liv i den här charmiga snurran?

 

 



Senast ändrad av rwd73 | 11 augusti 2011 | 15:50



Senast ändrad av rwd73 | 11 augusti 2011 | 15:54



Senast ändrad av rwd73 | 11 augusti 2011 | 16:28



Senast ändrad av rwd73 | 11 augusti 2011 | 22:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan kondensatorn väl laddats upp (vilket gåt på delar av en sekund) så ska den bete sig som ett avbrott. Helt normalt mao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kondensator som mäts med ohmmeter ska visa avbrott. Åtminstone efter en kort stund. Vad som händer är att kondensatorn laddas med ohmmeterns batterispänning. För att se om det är nåt liv i en kondensator kan man först mäta på den och snabbt kasta om mätsladdarna. Då kan man få ohmmetern att kort stund visa ett värde. Kolla med några olika mätområden.

Är det bara gnistsläckning som kondensatorn är till för? Kanske även avger energin när brytaren öppnar. Osäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var lite otydlig ang. kondensatorerna.....mätte dem med kapacitansläget testade med ohmmätning = nothing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade mätt kondensatorn med fel anslutningar på multimetern och fick nu fram en normal kapacitans.

Efter att ha monterat tillbaka tändspolen och ställt in brytarna med ögonmått så fick jag en fin gnista och nu gick den igång på andra rycket så det måste helt enkelt varit felinställda brytare. Den går inte mer än några sekunder så förgasaren behöver sig nog en rengöring.....men nu finns det hopp om att bevara lite industrihistoria.

 



Senast ändrad av rwd73 | 16 augusti 2011 | 20:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...