Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

rwd73

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om rwd73

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för era synpunkter! Båten ska väga 900kg enligt uppgifter jag hittat på nätet men då vet man ju inte vilken typ av motor som sitter i + att det förmodligen tillkommer bränsle och div. utrustning. Så därför räknade jag med 1100 för att vara på säkra sidan. ....Men vid närmare eftertanke har ni säkert rätt. Det känns bättre med stabil vagn i 30 (ish) än klen trailer i 80. Jag har redan provat att dra hem den 14 mil så det går ju även om det är lite drygt. Det kanske går att modifiera vagnen så att det blir görbart att sjösätta/dra upp själv ändå (med ett rejält fordon).
  2. Hej på er! Jag har nyligen köpt en 21-fots snipa inkl. en rejäl boggievagn som den förra ägaren dessvärre inte hann bygga om för att passa båten. Jag funderar istället på att köpa en ny 80-trailer som klarar ca 1100 kg last och har hittat två kandidater nedan (Jag har BE så den biten är under kontroll) https://www.wttrailer.se/produkt/martz-bat-trailer-1500-kg/ https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.411.37768/variant-ocean-1500 Är medveten om att jag måste flytta fram axeln något för rätt viktfördelning och det ska båda klara Vidare får jag troligen förlänga stöttorna pga den längre kölen. Det är säkert bättre med Bålsta eller Fogelsta men jag tycker att ca 24000:- är mycket nog för en kärra som används sällan. Jag har 14 mil till min vinterförvaringsplats så 30-kärra blir lite tråkigt och med 80-trailer kan man ju ta båten med sig och lägga i lite varstans. Vilken av ovanstående trailer tycker ni ser ordentligast ut för priset? Eller något annat tips?
  3. Jag skulle tro att tändsystemet blivit dränkt. Ta av tändstiftet och kolla om du har gnista.
  4. Jag hade mätt kondensatorn med fel anslutningar på multimetern och fick nu fram en normal kapacitans. Efter att ha monterat tillbaka tändspolen och ställt in brytarna med ögonmått så fick jag en fin gnista och nu gick den igång på andra rycket så det måste helt enkelt varit felinställda brytare. Den går inte mer än några sekunder så förgasaren behöver sig nog en rengöring.....men nu finns det hopp om att bevara lite industrihistoria. Senast ändrad av rwd73 | 16 augusti 2011 | 20:05
  5. Var lite otydlig ang. kondensatorerna.....mätte dem med kapacitansläget testade med ohmmätning = nothing
  6. Jag har kommit över 2 st ickefungerande Aldell 2,5hk som jag nu försöker få ihop till en fungerande. Båda är i stort sett kompletta och går runt, dock dåligt med gnista. Ingen/mycket svag. Jag har plockat av spolarna för att mäta. Jag får 4,75 kohm mellan tändkabel och spole och 1 ohm mellan primärkabel (den som går till kondensatorn) och spole. Kondensatorerna får jag inga värden från, det verkar vara avbrott i båda. Om nu det bara skulle vara kondensatorerna det är fel på så borde väl motorn gå en stund tills brytarna blir brända? Går det överhuvudtaget att få tag i tänddelar till såna här antikviteter eller finns det andra trix att få liv i den här charmiga snurran? Senast ändrad av rwd73 | 11 augusti 2011 | 15:50 Senast ändrad av rwd73 | 11 augusti 2011 | 15:54 Senast ändrad av rwd73 | 11 augusti 2011 | 16:28 Senast ändrad av rwd73 | 11 augusti 2011 | 22:58
  7. Vår Selco 18 har pga vissa omständigheter blivit liggande i vattnet och är nu fastfrusen. Vid senaste besöket var den vattenfylld upp till vattenlinjen pga en spricka i sidan. Vi hittade sprickan efter att ha tömt den på vatten och det sipprar in precis mellan sidan och golvet, igenom en ca 1dm långspricka (uppskattningsvis) Nu måste vi lista ut något sätt att provisoriskt täta detta läckage så att den inte går till botten när isen släpper. Har någon något tips på metod att får stopp på läckaget så är vi otroligt tacksamma!
×
×
  • Skapa nytt...