Gå till innehåll
torsdag 19 juni 2025
Roblin00

Första båt.

Rekommendera Poster

Vi står i begrepp att köpa vår första egna segelbåt och skulle verkligen uppskatta tips på lämliga båtar, för och nackdelar med dessa m.m. Utbudet just nu verkar vara oändligt vilket ju visserligen är bra om man är köpare men det gör det också svårt att sortera. Vi kan segla men har aldrig själva ägt någon båt.

Vi är 2 vuxna och 2 barn, 3 & 8 år sommaren 2012. Båten måste vara bra bobåt för familjen med kök och w/c men ändå vara en båt med god fart, den behöver ha ståhöjd i ruffen på minst 1,87, helst inga backstag.

Vi tittar på båtar i prisklassen 150-500 kkr. Båtar som vi tycker verkar intressanta är Arcona 32, Scanmar 31 & 33, Albin Nova, Mamba 33, Comfort 32 och liknande. Det är dock svårt att hinna åka och titta på alla vaför jag tänkte be om lite hjälp här på forumet.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv ny på segelbåtandet. Men har köpt en Maxi Magic som jag är helnöjd med.  Ni tittar efter lite större båtar.  Har inte tittat så mycket på 32 fotare.  Men, jag har titta på en arcona 32. Mycket fin båt tycker jag.  Viktigast är skicket när det gäller begagnat. Allt är dyrt att byta på båtar. Många småsaker så sticker det tusenlappar. Dyrast är dock motor och segel. Så priset måste spegla skicket på de delarna. Samt att man budgeterar för det, om det behövs uppgraderas. Det har jag gjort. Hittade en båt som var oskruvad. Bara två ägare. Nästan ny motor, men med dåliga segel osv. Har köpt nya segel, men mehöver byta block fall, skot osv.

Hur som hellst, man blir sällan rikare på sin hobby. Men man ska ju ha kul i livet!

Så köp en segelbåt! smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul fråga att fundera över - det är enligt min egen mening roligast att ha en egen båt! 

Noterar att de båtar du nämner är ganska kända på svenska marknaden. Det är rätt strategi tycker jag - att köpa ett känt märke - om ni inte har något som styr er?

För det kan vara så att förr eller senare så ska man byta båt och nästa köpare resonerar som ni?

De båtar jag kanske saknar i analysen är väl de lite modernare båtar som produceras i mellaneuropa? De har god fart eftersom de ofta görs med skrovet utdraget maximalt vilket innebär längre vattenlinje...
( Ofta hyfsat med ståhöjd också vilket inte är självklart i några av de du nämner, inte i hela ruffen )

Man kan tycka att en äldre båt med bytt motor och nya segel skulle vara jämförbar? Det är den nog också men en nyare båt har ju bytt ALLT så att säga. El bland annat är ofta snyggt och prydligt i en nyare produktionsbåt medan tex Comfort ( som jag själv haft och absolut kan rekommendera ) ändå måste liknas med typ råttbo vad avser el. Blir problem förr eller senare?

Du kan även gå ner lite i längd på en nyare design för innerutrymmen motsvarar ofta en äldre båt som är 2-4 fot längre? Ställ själv frågan för att klargöra:
en köpare om 5 år när vi ska sälja, vill de ha en 30 år gammal Comfort / motsvarande ELLER vill man ha en 10 år gammal Jeanneau? Om pris och utrustning är ungefär lika är väl svaret givet eller hur? Så vad händer om utrustning / skick och pris istället skiljer sig... Hur mycket ska det skilja för att en äldre båt ska slå ut en nyare så att säga? 25%? 50%?

Jag vet inte. Men vet att när vi var en grupp familjer som köpte en Bavaria så blev det ett antal gliringar på bryggan hemma, i gästhamn mm... som vi sluppit om vi köpt tex en Arcona istället.

Fast.... en Arcona hade varit 75% dyrare så den hade vi inte haft råd med helt enkelt. Så den här frågan ställde vi oss, vill vi maximera storlek på båt eller ska vi maximera lystalet? osv...
När vi var helt klara på att vi skulle maximera storlek som avgörande parameter var valet lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående. Man ska nog köpa så ny båt man kan naturligtvis. Allt beror ju naturligtvis vis på budget och storlek på båt man behöver.

Peters tips om 999, även 909 är fina välseglande båtar.  Självslånde fock som min magic är mycket trevligt att ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dom tips och synpunkter jag fått så långt. Efter den sista tidens ekonomiska oroligheter så har jag dock börjat snegla lite på något billigare båtar. En båt som seglat upp som möjlig kandidat dom sista dagarna är en Comfort 30, en mindre båt än dom andra men som verkar finns i en uppsjö och i alla tänkbara prisklasser och utrustningsnivåer. Om jag förstått rätt så har dom dock 1,9 i ruffhöjd vilket väl är ovanligt i den storleksklassen.

En annan båt är också Player 311, inte alls lika vanligt men verkar också vara en bra seglare och med plats för familj.

En annan fråga är också vart man får fatt i en besiktningsman om fyndet dyker upp. Besiktiga vill jag absolut göra för att minska risken att köpa grisen i säcken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi seglar idag en Diva 39, lite mer långsmal båt men  den seglar fantasiskt bra & är en bra familjebåt

med självslående fock.

Vi har en separat akterkabin med dörr ( från köket ) & en bra förpik som också har dörr.

salongen med rundsoffa går att bädda ner så totalt 7 kojer ( om man vill, eller har gäster)

man kan lätt sitta 7 st i salongen med bordet ufällt.

bra toalett med septi tank & ett enormt stuvutrymme på styrbord sida akterut för gummibåt & motor, sittbrunnstält mm.

Beror ju på vad man har för båtplats men 3m bredd är ju ganska bra i de flesta hamnar

/Susanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

glömde... vår båt har backstag men pga den självslående focken så är den lättseglad ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått tips på Maxi Fenix vilket absolut verkar vara en intressant båt. Mindre än dom jag tittat på tidigare men ändå stor nog för oss att bo i, har 7/8 dels rigg vilket väl knappast är en nackdel och i övrigt en hyfsat modern båt.

Nån som har nån information att delge om Fenixen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det finns ganska mycket info om olika båtar på Sailguid-Båtfakta http://www.sailguide.com/batfakta/index.php

Vi tittade på 30-fotare i höstas (mest Scampi och Comfort 30), men fastnade för Comfort 32:an som är något större utan att bli svårhanterlig (jag seglar den ensam om jag vill/måste) eller dyr. Mycket båt för pengarna tycker jag.

Fördelen med en något större båt (6 kojer och akterruff) är att det blir lätt och ganska bekvämt ta med vänner (vuxna eller barn) och att barnen kan få husera fritt i förpik eller akterruff. Salongen behöver inte användas för att sova i när det bara är familjen som seglar så den är alltid användbar. Om man inte vill behöver man inte bädda ihop alls på morgonen, det är bara att segla iväg...

Bra om det finns fungerande utrustning så som vindinstrument. logg, ekolod, GPS, VHF mm, men värdera inte dessa för högt när du jämför olika båtar. Det kan vara dags att byta allt inom några år, men du får en välutrustad båt direkt och kostnaderna sprids ut lite.

Räkna med att en ny motor kostar 60 - 80 tusen att byta, men även en 30 år gammal MD11 som är sötvattenskyld kan hålla i 10 år till. Pruta om motorn är gammal, men ha lite is i magen och byt inte ut den direkt när du köpt båten. En större renovering är oftas för dyrt, inget att tänka på om man inte kan göra mycket själv.

Segel (stor genua på rulle räcker oftast) kostar cirka 40 tusen, men finns det hela segel så kan det vara bra att använda dessa första säsongen för att förstå vad man kommer att vilja köpa nytt.

Gör upp affären så att handpenning betalas när båten ligger i vattnet och att full likvid betalas efter besiktning på land. Om båten visar sig helt usel ska köpet kunna gå tillbaks och även priset ska kunna gå att diskutera om det vid besiktning visar sig att båten inte håller vad säljaren lovat. Här nedan finns en skrivning som är strängt skriven, men om säljaren inte lovat mer än vad besiktningen visar så är det ju inga problem.

Om en besiktning visar
att båten har allvarliga, eller kostsamma fel eller
att båten är i ett skick som medför stor fara eller
att det innebär kostnader att åtgärda upptäckta fel och att försäljningspriset till följd därav inte står i relation till värdet av båten
ska försäljningspriset förhandlas om.

Om en överenskommelse om nytt försäljningspris inte kan nås har köparen rätt att häva köpet och få tillbaks hela handpenningen.

Se till att ett bra kontrakt och en detaljerad utrustningslista upprättas där även ålder för utrustning och tid för renoveringar framgår. Det finnsdiverse standardkontrakt på nätet att utgå ifrån, men de innehåller inte någon klausul enligt ovan. Skriv om avtalet själv eller se till att mäklaren skriver in det du vill ha med.

Säljaren kan ofta ordna uppläggningsplats (det kan ju vara ett krav från dig) och i bästa fall kan du även ta över den platsen nästa år. Tänk på att du bör betala den platsen, kan vara dyrt om det är på en  marina.

Vi deltog tillsammans med säljaren vid avmastning, upptagning och täckning av båten, funkade bra tyckte jag och man fick koll på hur saker och ting var monterade inför kommande sjösättning. Tänk på att säljaren ska ha båten försäkrad till du betalt full likvid för båten.

Besiktningsman hittar du här http://www.batbesiktningsmannen.org
men bäst är om du får någon på rekommendation. Acceptera inte säljarens förslag rakt av och särskilt inte om det är en båtmäklare inblandad. Det finns även oorganiserade besiktningsmän som kan vara bra. Priset är 5 - 10 tusen beroende på vad de ska göra och hur lång resan är för dem.

Det var nog allt jag kan bidra med.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...