Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Esonman

Flygfisken - Renovering

Rekommendera Poster

Vi har en flygfisken som har funnits i familjen sedan min farfars tid. Väldigt kul båt som vi t.o.m. åker wakeboard efter (70-80kg). Inte mycket till svall men att bara glida runt där bak. Sitter en 40hk Mariner lång rigg där bak från -81 (hemsnickrat fäste då det egentligen ska vara kort rigg).

Tyvärr är den väldigt sliten då ingen av oss är särskilt kunnig på varken båtar eller motorer och ingen riktigt brytt sig om att göra något åt den.

Jag tänker att det skulle vara trevligt att fräscha upp den lite och har några frågor.

Vet någon var man kan få tag på reservdelar? Ratten fungerar bara hjälpligt och linorna till styrningen är helt slut. Dessutom håller gummilisten på utsidan att falla av och de lokala båthandlarna (östergötland) hade inget som passade.

Båten behöver dessutom målas om (ovansida) då kulören har flagat ordentligt (målades slarvigt om för 15 år sedan) . Hur behandlar man en sådan plastyta före målning och vilka lager färg behöver man sedan?

Tacksam för all hjälp 

post-10019847-1394236786,4541_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag köpte som 15 åring en riktigt risig flygfisken som jag renoverade till nyskick i princip. Har tyvärr inga digitala bilder då det inte fanns digitalkameror på den tiden.

Däcket och invändigt mattade jag ned så att det var jämt och fint och målade sedan med en 2-komponents färg avsedd för plast, tror att det var international.

För att få en jämn och fin yta använde jag målardyna vilket jag aldrig använt varken förr eller senare men bra blev det.

Styrningen hade jag personligen valt att byta ut från linor till en teleflex.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...