Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
gbak

Sliten koppling Suzuki DT-85, går den att svetsa?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt en gamla 80-tals Suzuki DT-75 (med ett växelhus från en DT-85).

Naturligtvis var ju motorn inte alls lika bra som säljaren hävdade, så jag har nog blivit lurad :-((

Tyvärr så har det visat sig när jag rev isär växelhuset (för att byta alla tätningarna) att kopplingen är väldigt sliten och hörnen är rundade och har en radie på ca 2mm där det borde vara ett skarpt hörn. Ca 60-70% av ingreppsytan finns fortfarande kvar på backsidan av kopplingen.  Back drevets ingreppsyta är i lite bättre skick och har inte så stora skador, så det komer nog att funka. Kopplingens framsida och drev är ok.

En ny koppling kostar bara den 4500:-

Jag hörde från en säljare på Marinshoppen (Älvsjö) att det går att lägga på en svetssträng och på så sätt laga kopplingen. Tyvärr visste han inte vem som kunde göra det. Det enda säljaren visste var att svetsaren höll till i Nacka/Värmdö någonstans och tydligen var expert på liknande svetsningar.

Är det någon hår på forumet som känner till denna svets killen, eller kanske någon annan som kan svetsa kopplingen åt mig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring och kolla med t.ex. Kenty sjösport på Ingarö. De bör veta vem det är som kan göra sådana jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...