Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026
bebbster1976

Mer orki en lite Yamaha 2,5:a?

Rekommendera Poster

Hej.

Har en liten gummibåt som jag använder till fiske och ibland som en badbåt för att komma ut till lite öar osv. Sitter en liten Yamaha fyrtaktare på 2,5hkr på den. Motorn är perfekt i alla avseenden. Tyst, smidig att bära med sig osv. Men den får inte riktigt upp den lilla båten i planing. det är faktiskt inte så jättlångt ifrån men det behövs liiiite mer för att det skall funka. Har kollat lite på andra motorer med mer hkr men de är alla mycket större och tyngre. hade varit perfekt om jag kunde få upp effekten på den lilla motorn jag har så att den kunde få båten att plana.

Så då till min fråga. Är det någon som vet ifall det finns lite mer att hämta på Yamhas små fyrtaktare? Någon strypbricka eller liknande? Har för mig att motorn är på nästan 80cc så att plocka ut lite mer än 2,5hkr borde ju inte vara direkt krångligt? Kännslan när jag kör båten är att motorn är väldigt stark och ger mycket i början på gasen men efter att kanske halva gasen är använd verkar det liksom inte finnas mer?

Så om någon vet eller har för sig veta berätta gärna hur jag ev kan få ut lite mr effekt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nästintill omöjligt att plana med en 2,5 och en vuxen.person. Vill du plana är det stor motor,liten båt som gäller! ;) däremot vet jag inte,ang tyngden vilken motor som e bäst. De nya motorerna väger fjäder,då tex Yamaha. Jag kan lika mycket som du!;) hälsningar Ivar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog ingen möjlighet att trimma 2,5:an, för det är en egen motor. 4:an, 5:an och 6:an är samma grundmotor på 139 cm3 och där hade du kunnat trimma 4:an till en 6:a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det att byta till en annan propeller på så pass små motorer? Det du beskriver med att det är bra kraft upp till halvgas men att det sedan inte händer så mycket känns som att du har för liten stigning. Varvar motorn från halvgas till wot eller är det samma varvtal från halvgas hela vägen upp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att känslan av att det inte händer så mycket efter halv gas är att effektökning kontra vridning på gasspjället inte är ett linjärt förhållande. Det ger mer i början än i slutet på vridningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...