SeglarKNE 0 Postad 22 Juli , 2011 Har lite problem med min MD5A, vid gaspådrag både med och utan växel i så tvärdör motorn. Den går bra på tomgång och upp till ca 1300 varv sen dör den. Några tips från alla er kunniga? Var börjar jag felsökningen? Gjorde rent tanken förra året så jag hoppas att det inte är skit i den igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 22 Juli , 2011 Jag har råkat ut för ett fel med just dessa symptom för länge, länge sedan. Letade fel i veckor. Motorn gick perfekt på tomgång och dog vid gaspådrag. Det visade sig vara det inre gummilagret på avgasslangen som släppt från nästa skikt och då fallit ihop nästan helt. Det var bara ett pyttehål kvar. Det räckte till att släppa igenom avgaserna på tomgång men sedan blev hålet för litet. Det är svårt att se, man måste försöka köra ner något i slangen för att hitta förträngningen. Orsaken till att gummit släppt var troligen för hög temperatur då kylvatteninsprutningen i avgaskröken inte funkat. Jag bytte första decimetrarna och skarvade med ett rör, sedan var det aldrig något problem igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeglarKNE 0 Postad 24 Juli , 2011 Tack för tipset bjsk, jag började vid motorn och plockade bort första slangen, inget fel på den, sedan kom ljuddämparen, det rasslade konstigt i den när jag tog bort den, hälde ut vattnet i en spann och fick med en massa rostiga bitar, troligen var de dessa som på något sätt satte igen på något sätt. Jag provkörde med endast ett rör istället för ljuddämparen och då fungerade det. Satte tillbaks ljuddämparen efter ytterligare rengörning och motorn fungerar som förut igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser