Gå till innehåll
fredag 01 augusti 2025
Rufus

KAD44 med ojämn effekt vdi gas pådrag

Rekommendera Poster

Vid 2800-3000 varv svajar motorn3-400 varv  ner och upp innan turbon slår till och båten planar. Detta håller på i ca 1-2minuter med avtagande samt tillkommande effekt, känns som turbon går in samt ur hela tiden.

Skall turbon rengöras med jämna mellanrum eller kan detta vara ngt elektroniskt?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är troligen kompressorn som ligger och slåt till och från. Inte turbon. Kompressorn jobbar mellan ett visst varvtal. Kommer inte ihåg vilka men vill minnas att den skall slå från runt de varven du nämner. Vid marschfart bör du hålla ett varvtal där kompressorn slått ifrån så den slipper jobba så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har liknande strul, till mig sa de att det inte kan vara kompresssorn, den slår av vid ca  2800 varv. Själv har jag mysiga luftbubblor i vattenavskiljaren som förmodligen/kanske skapar mitt strul - liknande symptom som dina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Exakt samma fenomen på min motor förra säsongen! I mitt fall var det turborenovering som gällde. Var vi fyra fem vuxna i båten dvs mycket last så gick turbon oftast in direkt men ensam så höll komressorn på och slog til och från ett par gånger innan turbon behagade börja ladda.

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick du ordning på detta? Har liknande problem och är osäker på om det är turbon eller bränslet som spökar. Hittar dock inget fel med bränsle och bränslesystem. Motorn orkar heller inte upp i mer än ca 3100 varv att jämföra mot ca 3600 varv säsongen innan. Känns det igen? Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...