Gå till innehåll
torsdag 11 juni 2026
_marcus_

Propellerproblem

Rekommendera Poster

Hejsan!   Har ett litet problem som jag luskat lite i men inte blivit klokare. Har en delta dc 17 som vi har satt i en bmw 6-cylindrig motor i på 192hk. Vi har behållt det gamla drevet. ( penta 270) Problemet nu är att hitta en propeller till denna betydligt starkare motorn. Tidigare satt det en penta b21 motor i. Pentas eget utbud verkar inte så häftigt. Det ultimata känns som det varit något ställbart typ propulse. Men går det att lösa så att en 4-bladig sådan passar på detta drev? Eller om ni har något annat förslag på lösning så vore jag väldigt tacksam.  Som den är nu varvar den ur orginalpropellern alldeles för lätt och det känns som att man skulle kunna hämta mycket mer ur motorn med en ordentlig propeller.   mvh Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har sannolikt ett drev med utväxling 2,15-1, vilket var standard på V-P:s 4-cylindriga motorer. Till V-P:s 6-cylindriga B30 motorer användes en drevutväxling på 1.89-1, vilket borde passa din motor. (Till V-P:s V8 motorer används en nedre växel med utväxling 1.61-1). Klart du kan välja en propeller med hög stigning, éxempelvis för en V8-moter, men då är risken stor att att drevet inte håller. Försök att hitta en begagnad nedre växel till 280-drev med utväxling 1.89-1. Om jag inte kommer ihåg fel så passar ett sådant även på 270-drever. Då kan du sannolikt använda din gamla propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...